Gustav III:s livpage sov i den hopskjutbara sängen av Georg Haupt, som står på Drottningholms slott.

Gustav III:s livpage sov i den hopskjutbara sängen av Georg Haupt, som står på Drottningholms slott.

Så färgstarka var möblerna på 1700-talet

AV LARS BERGSTRÖM foto Elise andersson & kungliga husgerådskammaren
Möbler med intarsia från 1700-talet brukar vara i en återhållsam brun färgskala. Men ny forskning tyder på att Gottlieb Iwerssons och de andra mästarnas möbler hade starka färger när de var nya.

Elise Andersson vid Carl Malmsten Furniture Studies lade fram sin uppsats In Varying Shades of Brown där hon driver tesen att flera av 1700-talets mästerliga intarsiamöbler hade en rik och expressiv färgskala.
– Det är spännande att föreställa sig hur gamla ting såg ut när de var nya, säger Elise.
Efter ett symposium i Nederländerna om infärgat trä blev Elise inspirerad att undersöka en sekretär av snickarmästare Gottlieb Iwersson (1750–1813). Sekretären var en gåva till Gustav III och finns idag
magasinerad i Kungliga Husgerådskammaren.
Elise har tittat noga på färgrester på möbeln, studerat originalritningen, undersökt sekretärens yta med UV-ljus och läst gamla betsrecept.
Fram träder bilden av en möbel där motiven ursprungligen var färgade i blått, grönt, rött och gult mot en ljusgrå bakgrund – allt inramat av rosenträ och amarant, två populära träslag vid möbeltillverkning under slutet av 1700-talet.
Elise har gjort hypotetiska bilder av Iwerssons mästerstycke i full skala. Det var först då som sekretärens forna färgprakt framträdde i all sin glans.
– Möbeln fick ett helt annat uttryck! konstaterar Elise.

Den datorframställda bilden visar hur Gottlieb Iwerssons sekretär var  färgsatt från början med betsade inläggningar.

Den datorframställda bilden visar hur Gottlieb Iwerssons sekretär var
färgsatt från början med betsade inläggningar.

Ulf Brunne är studierektor vid Carl Malmsten Furniture Studies och en av landets ledande experter på intarsia. Han var också examinator för Elises uppsats.
– Färgskalan som Elise har tagit fram stämmer väl med det gustavianska stilidealet. Den går också bra ihop med tapeter, textilier och andra möbler från den här tiden, säger Ulf Brunne.
Det finns också ett historiskt vittnesmål som är intressant. I Marshall Lagerquists berömda verk om möbelsnickaren Georg Haupt från 1979 beskriver en samtida källa en intarsia av Georg Haupt. Enligt källan har intarsiamotivet guldfärgade tofsar samt gröna eklöv och lagerblad bundna med röda band – allt inlagt i en grå botten som för tankarna till grå sidenmoaré. Andra källor är bouppteckningar från olika snickarmästare.

På 1980-talet gjorde Per Kortebäck, då elev vid Carl Malmstensskolan, en rekonstruktion av klaffen på en resesekretär som tillverkats av Georg Haupt.

På 1980-talet gjorde Per Kortebäck, då elev vid Carl Malmstensskolan, en rekonstruktion av klaffen på en resesekretär som tillverkats av Georg Haupt.

Hur har då all denna färgprakt försvunnit? Svaret är att betsfärgerna långsamt blekts av yttre påverkan, till exempel av solljus. Det blir tydligt när man öppnar klaffen på Iwerssons mästerstycke. Där framträder fortfarande gröna, blåa och gula nyanser på lådor och på insidan av klaffen, det vill säga på de partier som varit skyddade från solljus och andra nedbrytande faktorer.
Betsfärgerna till möblerna framställdes ur växter och djurdelar, och från mineraler, syror och baser. Gurkmeja och saffran gav gula färger. Indigo och blåbär färgade träet blått, medan blodrot och krapp gav en röd färg. Pottaska, kalk och citronsyra var andra substanser som kunde användas i färgningsprocessen.
I Sverige finns få bevarade recept för träinfärgning från slutet av 1700-talet. Men Ulf Brunnes kolleger Hans Michaelsen och Ralf Buchholz från Tyskland har letat upp över 2 000 historiska recept för träbetser som de beskriver i praktverket Vom Färben des Holzes.

En budgetvariant av de exklusiva intarsiamöblerna från senare delen av 1700-talets var målade möbler, här rådman Asplinds byrå.

En budgetvariant av de exklusiva intarsiamöblerna från senare delen av 1700-talets var målade möbler, här rådman Asplinds byrå.

Gottlieb Iwersson var son till Olof Iwersson, ålderman i Malmös snickarskrå. Han gick först som gesäll hos sin far och senare hos Nils Dahlin och Petter Ljunggren, två av Stockholm mest framstående möbelsnickare. I flera omgångar ansökte Gottlieb Iwersson om en snickarmästartitel, men nekades varje gång. Otålig som han var vände han sig då direkt till Gustav III med ritningar på en sekretär som inte ens kungen skulle kunna motstå.
Tilltaget och fräckheten väckte stor uppståndelse, inte minst i det hierarkiska och traditionella möbelsnickarskrået.
Men sekretären föll Gustav III i smaken och fyra år senare, 1778, fick Gottlieb Iwersson ut sitt mästarbrev. Hans ritningar av sekretären hittades på möbelsnickarmästare Knut Theodor Edbergs vind 1926.

Och tur var väl det. För tillsammans med Elise Anderssons undersökning utgör ritningen en bra ledtråd till hur mästarmöbeln en gång såg ut.

 

Kommentarer

Kommentera

Alf Wallanders vas eller blomkruka i flintgods med slingrande tistelmotiv är från 1895. Foto: A. Brandeker

Nu visar Thielska galleriet art nouveau från Rörstrand

I dagarna har vårens utställning öppnat på Thielska galleriet i Stockholm. Den heter ”Konstnärlig blomstring. Art nouveau från Rörstrand 1895–1920” och pågår till den 4 juni.

gimo-001_300ppi

Följ med på våra herrgårdshelger!

Vill du uppleva det lustfyllda herrgårdslivet? Njuta av mat, vin och kåserier av Peder Lamm? Då kan vi rekommendera vår unika Gods & Gårdar-helg, som arrangeras vid tre olika tillfällen i höst.

På mässan finns som vanligt massor av spännande montrar. Foto Per Myrehed

Snart börjar Antikmässan i Älvsjö

Den 16–19 februari är det dags för årets antikmässa i Älvsjö, nu för 40:e gången. På Nordens största antikmässa hittar du antikviteter, modern design, konst och mycket annat.

Utställningen på Åmells pågår till och med den 24 februari.

Ny utställning om svensk skulptur från fem sekler

Den 4 februari öppnar utställningen Tredimensionellt på Åmells konsthandel i Stockholm. Det blir en spännande presentation av svensk skulptur i olika material och från skilda epoker, allt från klassiska vita marmorskulpturer till modernistiska reliefer.

Kronprinsparet Oskars och Josefinas vigselakt i Storkyrkan 1823. Detalj av Per Krafft d.y:s målning. Foto: Alexis Daflos/Kungl. Hovstaterna

En brud för kung och fosterland – föredrag på Kungliga slottet

På lördag den 28 januari fortsätter bröllopstemat i årets föredragsserie på Kungliga slottet.