Gustav III:s livpage sov i den hopskjutbara sängen av Georg Haupt, som står på Drottningholms slott.

Gustav III:s livpage sov i den hopskjutbara sängen av Georg Haupt, som står på Drottningholms slott.

Så färgstarka var möblerna på 1700-talet

AV LARS BERGSTRÖM foto Elise andersson & kungliga husgerådskammaren
Möbler med intarsia från 1700-talet brukar vara i en återhållsam brun färgskala. Men ny forskning tyder på att Gottlieb Iwerssons och de andra mästarnas möbler hade starka färger när de var nya.

Elise Andersson vid Carl Malmsten Furniture Studies lade fram sin uppsats In Varying Shades of Brown där hon driver tesen att flera av 1700-talets mästerliga intarsiamöbler hade en rik och expressiv färgskala.
– Det är spännande att föreställa sig hur gamla ting såg ut när de var nya, säger Elise.
Efter ett symposium i Nederländerna om infärgat trä blev Elise inspirerad att undersöka en sekretär av snickarmästare Gottlieb Iwersson (1750–1813). Sekretären var en gåva till Gustav III och finns idag
magasinerad i Kungliga Husgerådskammaren.
Elise har tittat noga på färgrester på möbeln, studerat originalritningen, undersökt sekretärens yta med UV-ljus och läst gamla betsrecept.
Fram träder bilden av en möbel där motiven ursprungligen var färgade i blått, grönt, rött och gult mot en ljusgrå bakgrund – allt inramat av rosenträ och amarant, två populära träslag vid möbeltillverkning under slutet av 1700-talet.
Elise har gjort hypotetiska bilder av Iwerssons mästerstycke i full skala. Det var först då som sekretärens forna färgprakt framträdde i all sin glans.
– Möbeln fick ett helt annat uttryck! konstaterar Elise.

Den datorframställda bilden visar hur Gottlieb Iwerssons sekretär var  färgsatt från början med betsade inläggningar.

Den datorframställda bilden visar hur Gottlieb Iwerssons sekretär var
färgsatt från början med betsade inläggningar.

Ulf Brunne är studierektor vid Carl Malmsten Furniture Studies och en av landets ledande experter på intarsia. Han var också examinator för Elises uppsats.
– Färgskalan som Elise har tagit fram stämmer väl med det gustavianska stilidealet. Den går också bra ihop med tapeter, textilier och andra möbler från den här tiden, säger Ulf Brunne.
Det finns också ett historiskt vittnesmål som är intressant. I Marshall Lagerquists berömda verk om möbelsnickaren Georg Haupt från 1979 beskriver en samtida källa en intarsia av Georg Haupt. Enligt källan har intarsiamotivet guldfärgade tofsar samt gröna eklöv och lagerblad bundna med röda band – allt inlagt i en grå botten som för tankarna till grå sidenmoaré. Andra källor är bouppteckningar från olika snickarmästare.

På 1980-talet gjorde Per Kortebäck, då elev vid Carl Malmstensskolan, en rekonstruktion av klaffen på en resesekretär som tillverkats av Georg Haupt.

På 1980-talet gjorde Per Kortebäck, då elev vid Carl Malmstensskolan, en rekonstruktion av klaffen på en resesekretär som tillverkats av Georg Haupt.

Hur har då all denna färgprakt försvunnit? Svaret är att betsfärgerna långsamt blekts av yttre påverkan, till exempel av solljus. Det blir tydligt när man öppnar klaffen på Iwerssons mästerstycke. Där framträder fortfarande gröna, blåa och gula nyanser på lådor och på insidan av klaffen, det vill säga på de partier som varit skyddade från solljus och andra nedbrytande faktorer.
Betsfärgerna till möblerna framställdes ur växter och djurdelar, och från mineraler, syror och baser. Gurkmeja och saffran gav gula färger. Indigo och blåbär färgade träet blått, medan blodrot och krapp gav en röd färg. Pottaska, kalk och citronsyra var andra substanser som kunde användas i färgningsprocessen.
I Sverige finns få bevarade recept för träinfärgning från slutet av 1700-talet. Men Ulf Brunnes kolleger Hans Michaelsen och Ralf Buchholz från Tyskland har letat upp över 2 000 historiska recept för träbetser som de beskriver i praktverket Vom Färben des Holzes.

En budgetvariant av de exklusiva intarsiamöblerna från senare delen av 1700-talets var målade möbler, här rådman Asplinds byrå.

En budgetvariant av de exklusiva intarsiamöblerna från senare delen av 1700-talets var målade möbler, här rådman Asplinds byrå.

Gottlieb Iwersson var son till Olof Iwersson, ålderman i Malmös snickarskrå. Han gick först som gesäll hos sin far och senare hos Nils Dahlin och Petter Ljunggren, två av Stockholm mest framstående möbelsnickare. I flera omgångar ansökte Gottlieb Iwersson om en snickarmästartitel, men nekades varje gång. Otålig som han var vände han sig då direkt till Gustav III med ritningar på en sekretär som inte ens kungen skulle kunna motstå.
Tilltaget och fräckheten väckte stor uppståndelse, inte minst i det hierarkiska och traditionella möbelsnickarskrået.
Men sekretären föll Gustav III i smaken och fyra år senare, 1778, fick Gottlieb Iwersson ut sitt mästarbrev. Hans ritningar av sekretären hittades på möbelsnickarmästare Knut Theodor Edbergs vind 1926.

Och tur var väl det. För tillsammans med Elise Anderssons undersökning utgör ritningen en bra ledtråd till hur mästarmöbeln en gång såg ut.

 

Kommentarer

Kommentera

Kärleken till den skimrande pärlan spelar en dominerande roll i smyckeshistorien. Foto: Kungl. Hovstaterna

Lär mer om smyckehistoria på Kungliga slottet

På lördag den 1 april berättar fil. dr Göran Alm om smyckehistoria från renässans till nutid. Platsen är Kungliga slottet.

lasarundersokning

Välkommen till oss på Gods & Gårdars redaktion – vi vill höra vad som inspirerar dig

Vill du komma och träffa oss på Gods & Gårdars redaktion och prata om vad som inspirerar dig och hur du tänker kring inredning och ditt hem?

På Antikmässan i Brösarp finns massor av spännande föremål i ursprungligt skick.

Snart dags för Antikmässan i Brösarp

Helgen den 31 mars till 2 april är det dags för Antikmässan i Brösarp. Återigen kommer den lilla byn på Österlen att invaderas att tusentals antikintresserade som vandrar runt och besöker de olika mässlokalerna.

”Birger jarl är det närmaste vi kommer en landsfader”. På bilden tolkad av Erik Dahlberg ur Suecia Antiqua et Hodierna.

Hör föredrag om Birger jarl på Gripsholms slott

Gripsholms slott gästas på lördag den 18 mars av författaren och historieprofessorn Dick Harrison. Han berättar om Birger jarl och det svenska rikets uppkomst: ”Om vi vill förstå Sverige kommer vi inte runt Birger jarl!”.

Carl-Jan2

Följ med på herrgårdshelg med Gods & Gårdar och Carl Jan Granqvist

Den första Gods & Gårdar-helgen med Carl Jan Granqvist på Saxå bruk (7–9 april) blev snabbt fullbokad. Nu kan vi erbjuda samma program vid ytterligare ett tillfälle, den 28–30 april. Njut underbara måltider, se Alfred Nobels hem och besök Carl Jans andra herrgård, Stadra. PROGRAM – HERRGÅRDSHELG MED GODS & GÅRDAR FREDAG 28 APRIL 15.00–18.00 […]