Stolen med drag av renässans formgav Axel Einar Hjorth i mitten av 1920-talet.

Stolen med drag av renässans formgav Axel Einar Hjorth i mitten av 1920-talet.

Axel Einar Hjorth

Av Nenne Wåhlander Foto Bukowskis, stockholms Auktionsverk
Hans signum var kvalitet och formspråket exklusivt. Axel Einar Hjorth, designer och stilikon från 1930-talets NK är ganska okänd som person men hans eftertraktade möbler är välkända.

Ebenholts, bullerträ, turkisk platanrot och mahogny …
Formgivaren Axel Einar Hjorth älskade att arbeta med orientaliska och dyrbara träslag. Vid sidan av Carl Malmsten, Bruno Mathsson och Josef Frank är Hjorth den internationellt mest efterfrågade svenske formgivaren. Möbler ritade av honom säljs ofta för skyhöga summor. Särskilt uppmärksammat blev det praktskåp i Hjorthdesign som för några år sedan såldes för över en miljon kronor på auktion i Stockholm. Skåpet med namnet Louis ställdes ut på världsutställningen i Barcelona 1929 och dess proveniens från Torsten Krüger
betydde sannolikt också en del för slutpriset.

Från andra hälften av 1920-talet är det här praktskåpet av Axel Einar Hjorth. Skåpet har tydliga drag av barock.

Från andra hälften av 1920-talet är det här praktskåpet av Axel Einar Hjorth. Skåpet har tydliga drag av barock.

Men vem var han egentligen och vad spelade han för roll i svensk designhistoria? Det som finns att veta om Axel Einar Hjorth och hans verk, kan vi nu läsa i den nya boken om honom som ges ut i samband med Svenska Möbelmässan och det som kallas årets stora designhändelse på NK i Stockholm: En unik utställning med möbler av Axel Einar Hjorth.

NKs monter på  världsutställningen i Barcelona 1929, skapad av Axel Einar Hjorth.

NKs monter på världsutställningen i Barcelona 1929, skapad av Axel Einar Hjorth.

– Både Hjorth och hans tid är synnerligen intressanta, säger Eric Ericsson, curator för utställningen och den som skrivit den aktuella boken tillsammans med Thomas Ekström, handlare och samlare av 1900-talsdesign och Christian Björk, doktorand i samma ämne.
– Det spännande med själva tiden han verkade i var att 20-talets klassicistiska lyx så snabbt gick över till 30-talets strama funktionalism. Axel Einar Hjorth som var chefsarkitekt på NK mellan 1927 och 1938, var både oerhört produktiv och samtidigt mycket exklusiv i sin formgivning.
2009 är det 50 år sedan Axel Einar Hjorth dog. Fram till nu har det alltså saknats dokumentation om hans verksamhet. Bortglömda möbler har spårats och alla tänkbara arkiv har tömts för möjlig information.

1938 fyllde Axel Einar Hjorth 50 år. Bilden är från det stora kalaset.

1938 fyllde Axel Einar Hjorth 50 år. Bilden är från det stora kalaset.

– Han var själv mycket tystlåten och tillbakadragen, säger Eric Ericsson. Han gjorde också en rejäl klassresa. Han var fosterhemssonen som växte upp under fattiga förhållanden i Norrköpingstrakten och som via karriären tog sig in i landets mest välbärgade kretsar.
Yrkesmässigt hade Hjorth en gedigen bakgrund med utbildning på Högre Konstindustriella avdelningen på Tekniska skolan, i dag motsvarande Konstfack. Han arbetade på en rad möbelfabriker och startade också ett eget företag. Men det var först under sina elva år på NK som han ur alla synpunkter hamnade i de fina salongerna. På gott och ont.
NKs möbler och Hjorths personliga formspråk uppmärksammades under flera viktiga världsutställningar.

Typenko-bordet med den gröna vasen ritades 1931.

Typenko-bordet med den gröna vasen ritades 1931.

– Men 1930-talet var också en socialpolitisk tid och enligt tidens idé var det möbler ”för alla” som gällde, säger Eric Ericsson. Även om Hjorth också bidrog med en del serietillverkade och billigare möbler, så fick NK och Hjorth en alltför exklusiv ”fin-stämpel”.
1938 slutade Axel Einar Hjorth på NK. Han själv försvann i glömska. Han drev en egen, ganska anonym verksamhet fram till sin död. Kriget kom och efterfrågan på exklusiva möbler var nästan obefintlig. Till skillnad från i dag, då hans möbler är attraktivare än någonsin.

Det ljusa bordet i serien Caesar ritades 1928–1929. Stilen är typisk 20-talsklassicism.

Det ljusa bordet i serien Caesar ritades 1928–1929. Stilen är typisk 20-talsklassicism.

Det svarta stålrörsbordet är från 1930.

Det svarta stålrörsbordet är från 1930.

Soffan med sina röda kuddar hör också till Axel Einars Hjorths serie sportstugemöbler.

Soffan med sina röda kuddar hör också till Axel Einars Hjorths serie sportstugemöbler.

Stolen med de röda läderbanden är en Typenko-stol som Hjorth ritade 1928.

Stolen med de röda läderbanden är en Typenko-stol som Hjorth ritade 1928.

 

 

 

Kommentarer

Kommentera

Etiketter: 1900-tal
Nominerade till Årets förnyare: C/O Stockholm, magasinet Scandinavian Retro och Modernisten.com.

De kan vinna The Collector’s Award!

Nu är nomineringarna till årets antikpriser klara! Här är de nio samlare, antikhandlare och nydanare som har chansen att ta emot ett pris vid galakvällen på Antikmässan den 16 februari.

Så fick den gamla gården åter liv igen

På Skansen döljer det sig en riktigt unik 1700-tals pärla, Tottieska malmgården som har genomgått en omfattande restaurering sedan år 2012, hade i helgen speciellt öppet i samband med Skansens 125års firande under tisdagen. Det finns än mycket kvar att göra med möblering och dekoration, spännande blir det att se slutresultatet då de öppnar åter i 2018. Bland […]

Kungliga Borgen ligger på Ladulåsgärdet i Stockholm.

Kalasfint på Kungliga Borgen

I den Kungliga Borgen, KARL XIV Johans luftiga empirpaviljon på Gärdet i Stockholm, har fyra antikhandlare möblerat upp var sitt vardagsrum utifrån sina egna personliga inredningsfilosofier. Resultatet ser du i augustinumret av Gods & Gårdar.

SIGER1

Samlaren på Siger

De äldsta delarna av gotlandsgården Siger byggdes på 1700-talet. Här bor Joakim Hansson, finlandssvensk konsthistoriker och antikvarie, med en unik samling antikviteter, böcker - och kakelugnar.

Hallwylska museet. i Stockholm visade i höstas en privatsamling med bland annat kaméer. De fint mejslade gestalterna som träder fram ur medaljongen är åtråvärda för samlare

5 heta smyckestrender

En kysk kamé det är nästa stora trend i smyckeskrinet. Det spår trendanalytiker. Här är fem heta smyckestips för dig som gillar antikt & vintage.