Gallés miniatyrvaser med etsad och slipad dekor klubbades för 8 500 kr hos Uppsala Auktionskammare 2013.

Gallés miniatyrvaser med etsad och slipad dekor klubbades för 8 500 kr hos Uppsala Auktionskammare 2013.

Glas i Jugend

Av Charlotte Breimer Törnqvist foto bukowskis, uppsala auktionskammare, Stockholms auktionsverk
Glas i jugend är något alldeles extra. Njut av svenskt glas
från Orrefors, Kosta och Reijmyre samt franskt glas av Émile Gallé.

På svenskt konstglas från tidigt 1900-tal slingrar sig den vårskira grönskan. Överfångsglaset
som framställdes hos Sveriges stora glasbruk fick ofta en färgskala i friska toner och dekormotiv hämtades från Nordens flora. Praktfulla penséer och krokusar, unga snirkliga ormbunksblad, delikata snödroppar, näpna blåsippor och gullvivor men även rosor, klematis och iris klänger och klättrar i olika skikt på vaser och skålar från förra seklets början. Nu, hundra år senare, har glaset åter blivit eftertraktat. På landets
kvalitetsauktioner säljs jugendglas över tippade värderingar.

Antikhandlaren Lasse Månsson som driver Gula Huset Antik har under många år samlat och
sålt svenskt glas tillverkat under 1800-talets slut fram till 1940-talet. Flera grandiosa objekt från tidigt 1900-tal har passerat hans butik. Han märker ett ökat internationellt intresse för jugendföremål.
– En köpare kan vara såväl japan som amerikan eller europé, är det riktigt bra pjäser finns det alltid
kunder, säger han.
Det svenska glasets storhetstid sägs ha startat efter 1910-talet, men grunden lades redan under sekelskiftet och jugendperioden.

Penséer i violett av Karl Lindeberg (1877–1931) gick för 19 600 kr hos Bukowskis.

Penséer i violett av Karl Lindeberg (1877–1931) gick för 19 600 kr hos Bukowskis.

För drygt hundra år sedan duggade det tätt mellan konsthantverkutställningar i Europas större städer. Ljuset riktades på glaskonst som var ett tidskrävande hantverk. Nya konstnärliga kollektioner visades och formgivarna fick en allt mer framträdande roll i produktionen. Den nya överfångstekniken lanserades genom det franska art nouveau-glaset. Glas av Émile Gallé och bröderna Daum visades i Stockholm 1897 och inspirerade svenska glasformgivare. Emile Gallé i sin tur inspirerades av franske poeten Charles Baudelaire och av Victor Hugos litteratur.
– De flesta svenska konstnärer var ursprungligen stafflikonstnärer som målade tavlor, konsthantverket var ett område de tog sig an senare, berättar Lasse.

Kosta-vas av Alf Wallander från 1908, glaset etsades troligen av Karl Lindeberg. Såld för 34 300 kr hos Bukowskis Moderna kvalitetsauktion.

Kosta-vas av Alf Wallander från 1908, glaset etsades troligen av Karl Lindeberg. Såld för 34 300 kr hos Bukowskis.

I Sverige var Kosta och Reijmyre de två ledande glasbruken med överfångsglas och Axel Enoch Boman, Karl Lindeberg, Gunnar Wenneberg och Alf Wallander var jugendglasets främsta formgivare. Hos Orrefors revolutionerades det svenska glaset tack vare glasblåsaren och gravören Knut Bergqvist. Till glasbruket anställdes sedan Edward Hald och Simon Gate och de tre experimenterade med överfångsglas. Axel Enoch Boman var både gravör och formgivare. Med hjälp av en sliptrissa kunde han få fram skira blomstermotiv.
– Boman arbetade självständigt när han bearbetade överfångsglaset. Han hör definitivt till en av de riktigt skickliga vid sekelskiftet, han gjorde mycket för hand, säger Lasse. Flera formgivare har enbart skissat dekor och form, därefter var det en glashantverkare som utförde det praktiska arbetet.
Det fanns även duktiga kvinnliga glaskonstnärer. Lasse nämner Ellen Meyer, Betzy Ählström, Greta Welander och Anna Boberg. Samtliga anlitades av Reijmyre glasbruk under åren 1901–1918. Anna Boberg hade egentligen ingen riktig konstutbildning utöver några veckors studier i Paris, men hennes alster var banbrytande. Hennes glas ställdes ut under utställningen i Turin 1902 och unika pjäser köptes sedan av ett par europeiska museer. Även Betzy Ählström hade skapat glas till Turinutställningen.

Två vaser av Karl Lindeberg och en av Betzy Ählström. Från Bukowskis och Stockholms auktionsverk.
Två vaser av Karl Lindeberg och en av Betzy Ählström. Från Bukowskis och Stockholms auktionsverk.

Vaser av Karl Lindeberg och Betzy Ählström. Bukowskis/Stockholms auktionsverk.

Det är främst det franska överfångsglaset som har förfalskats genom åren och prisutvecklingen har därför tagit skada, men unika verk med god proveniens är heta samlarobjekt. Att skilja äkta Galléglas från förfalskningar kräver tränade ögon och erfarenhet, men det svenska glaset tycks inte ha kopierats, ännu.
– Svenska namn har inte vägt lika tungt på marknaden som de franska, det har väl helt enkelt inte varit lönsamt att förfalska svenskt, säger Lasse.

 

Kommentarer

Kommentera

Grand Antiques i Skeppsholmens sköna Eric Ericssonhall Foto Elisabeth Toll

Upplev Grand Antiques 2017 med oss på Gods & Gårdar!

Ett unikt erbjudande – nu bjuder vi in till en inspirerande dag med Gods & Gårdar på Grand Antiques! Lyssna till Sveriges främsta antikexperter, njut av en god lunch och se den exklusiva antikmässan i sällskap med Pontus Silfverstolpe. Den 9 november bjuder vi in till en dag full av kunskap, skönhetsupplevelser och inspiration. Boka […]

Nominerade till Årets förnyare: C/O Stockholm, magasinet Scandinavian Retro och Modernisten.com.

De kan vinna The Collector’s Award!

Nu är nomineringarna till årets antikpriser klara! Här är de nio samlare, antikhandlare och nydanare som har chansen att ta emot ett pris vid galakvällen på Antikmässan den 16 februari.

Så fick den gamla gården åter liv igen

På Skansen döljer det sig en riktigt unik 1700-tals pärla, Tottieska malmgården som har genomgått en omfattande restaurering sedan år 2012, hade i helgen speciellt öppet i samband med Skansens 125års firande under tisdagen. Det finns än mycket kvar att göra med möblering och dekoration, spännande blir det att se slutresultatet då de öppnar åter i 2018. Bland […]

Kungliga Borgen ligger på Ladulåsgärdet i Stockholm.

Kalasfint på Kungliga Borgen

I den Kungliga Borgen, KARL XIV Johans luftiga empirpaviljon på Gärdet i Stockholm, har fyra antikhandlare möblerat upp var sitt vardagsrum utifrån sina egna personliga inredningsfilosofier. Resultatet ser du i augustinumret av Gods & Gårdar.

SIGER1

Samlaren på Siger

De äldsta delarna av gotlandsgården Siger byggdes på 1700-talet. Här bor Joakim Hansson, finlandssvensk konsthistoriker och antikvarie, med en unik samling antikviteter, böcker - och kakelugnar.