Skorpor

Nyttigt i kakburken

Höstmörkret innebär många koppar te och jag vill gärna ha någonting till att knapra på. Inspirerad av min bakande väninna Therese har jag själv varit duktig och fyllt kakburkarna för ett tag framöver.  Mitt mål var dock att förena nytta men nöje, eller snarare nyttigt med njutning, för det går att baka nyttigt och fortfarande gott!

Det råder något av en antiglutenhysteri och troligen är det så att vi får i oss alldeles för mycket gluten.  Havre är ett sädesslag som är naturligt glutenfritt och jag har sedan ett tag bytt ut vetemjölet mot havremjöl där det går. Till exempel går det alldeles utmärkt i pannkakor. Dock duger det inte med endast havremjöl i recept där det ska användas jäst, eftersom det är just gluten som gör att degen kan jäsa.

Jag gör eget havremjöl genom att slänga ner havregrynen i mixern.  Vanlig havre som inte är så kallad ”ren havre” får innehålla fem procent av andra sädesslag, vilket är viktigt att tänka på om man skulle vara glutenallergiker.

Egentligen behöver jag gå ut och fortsätta höststädningen i trädgården, men jag känner mig väldigt lockad till att  istället slå mig ner i soffan med en kopp te och några skorpor och njuta av nya numret av Gods & Gårdar. Det här numret känns lite extra spännande för jag har stått för text och styling på några av sidorna. Det är först gången jag gör ett  jobb för en tidning utan att vara modell, vilket känns jättekul!

Skorpor med eller utan något på är toppen och behöver inte ge så mycket dåligt samvete som mycket annat gott.  Jag blandade 6 dl vetemjöl, 6 dl havregryn (snabbmalda i mixern), 4 ½ tsk bakpulver, 1dl råsocker, 1 msk stött kardemumma och en tsk salt med 250 g smält smör, ca 2 dl grekisk yoghurt och 5 dl mjölk. Smeten blev ganska kladdig och jag klickade ut den till höga bollar på bakplåtspapper och gräddade i 175 grader i ca 25 minuter. Jag delade dem omgående med gaffel och lät dem torka i ugnen på samma grader i ca 10 minuter. Lätt, gott och hyfsat nyttigt. Nästa gång ska jag prova att göra dem på bara havregrynsmjöl.

Skorpor med eller utan något på är toppen och behöver inte ge så mycket dåligt samvete . Jag blandade 6 dl vetemjöl, 6 dl havregryn (snabbmalda i mixern), 4 ½ tsk bakpulver, 1dl råsocker, 1 msk stött kardemumma och en tsk salt med 250 g smält smör, ca 2 dl grekisk yoghurt och 5 dl mjölk. Smeten blev ganska kladdig och jag klickade ut den till höga bollar på bakplåtspapper och gräddade i 175 grader i ca 25 minuter. Jag delade dem omgående med gaffel och lät dem torka i ugnen på samma grader i ca 10 minuter. Lätt, gott och hyfsat nyttigt. Nästa gång ska jag prova att göra dem på bara havregrynsmjöl.

Enklare kakor att göra måste vara svårt att hitta och barnen älskade dem!  Jag blandade ca 3 dl jordnötssmör med 1 dl socker, 3 dl havregryn, ett ägg och en tsk bakpulver.  Formade till kakor och gräddade i 175 grader tills de fått fin färg. Busenkelt och befriat från dåligt samvete!

Enklare kakor att göra måste vara svårt att hitta och barnen älskade dem! Jag blandade ca 3 dl jordnötssmör med 1 dl socker, 3 dl havregryn, ett ägg och en tsk bakpulver. Formade till kakor och gräddade i 175 grader tills de fått fin färg. Busenkelt och dessutom befriat från dåligt samvete!

Jag har tidigare skrivit om mina nyttiga och smått beroendeframkallande kex.  De är så galet goda som de är eller med lite smör och ost och nu har jag laddat så de ska räcka ett tag framöver. Den här gången hade jag lite dåligt med sesamfrön hemma så jag blandade i lite tahini (sesamsmör) istället, vilket gick bra, och för att göra dem mindre smuliga så provade jag att mixa havregrynen innan och blandade även i några skedar dinkelmjöl, och det funkade.  Jag låter smeten stå några timmar, gärna över natten. Sök gärna på ”Nyttiga kex” bland mina inlägg för att se hela receptet.

Jag har tidigare skrivit om mina nyttiga och smått beroendeframkallande kex. De är så galet goda som de är eller med lite smör och ost och nu har jag laddat så de ska räcka ett tag framöver. Den här gången hade jag lite dåligt med sesamfrön hemma så jag blandade i lite tahini (sesamsmör) istället, vilket gick bra, och för att göra dem mindre smuliga så provade jag att mixa havregrynen innan och blandade även i några skedar dinkelmjöl, och det funkade. Jag låter smeten stå några timmar, gärna över natten. Sök gärna på ”kex” bland mina inlägg för att se hela receptet.

Det är förkylningstider och alla mina barn har drabbats i omgångar och just nu är det stackars  lilla Lovisa som ligger nerbäddad i soffan med feber.  Det gäller det att ha immunförsvaret på topp och juicemaskinen används flitigt i mitt kök. Idag blev det favoritblandningen med apelsin, citron, morot, ingefära och äpplen från trädgården. Jag tänker inte bli nästa sjukling i familjen!

Det är förkylningstider och alla mina barn har drabbats i omgångar och just nu är det stackars lilla Lovisa som ligger nerbäddad i soffan med feber. Det gäller att ha immunförsvaret på topp och juicemaskinen används flitigt i mitt kök. Idag blev det favoritblandningen med apelsin, citron, morot, ingefära och äpplen från trädgården. Jag tänker inte bli nästa sjukling i familjen!

Jag tror bestämt jag måste vila lite i soffan i förebyggande syfte, i sällskap med senaste numret av Gods & Gårdar förstås. Önskar er alla en mysig söndagskväll!

Jag tror bestämt jag måste vila lite i soffan i förebyggande syfte, i sällskap med senaste numret av Gods & Gårdar förstås. Önskar er alla en mysig söndagskväll!

 

Kommentarer

Kommentera