Mauritius

Utflykt på Mauritius

Idag har jag skrivit färdigt texten till senaste fotograferingen och det ska bli skönt att pyssla med lite annat i några dagar. Det har snart gått tre veckor sedan jag kom tillbaka från Mauritius och det känns som det är hög tid att berätta färdigt om den härliga semestern. Som jag skrev tidigare så var jag rätt bekväm och hade ingen större lust att lämna hotellet, men en utflykt lyckades vi trots allt med att göra, och den var väl värt mödan.

Se gärna mitt tidigare inlägg från Mauritius

Hotellet ordnade med en trevlig chaufför som också var en duktig guide. För att lämna hotellet åkte vi längst stranden på en väg som ha berättade hade korats till en av världens tio vackraste vid något tillfälle.

Fler turister var intresserade av att besöka vägen.

Mauritius befolkning består till hälften av hinduer. Vår guide tog oss till deras heliga sjö dit hinduerna vallfärdar till fots en gång om året. Han berättar att femton procent av befolkningen är muslimer och resten kristna och att skillnaderna aldrig brukar vållar några problem.

Mauritius befolkning består till hälften av hinduer och vår guide tog oss till deras heliga sjö. Dit vallfärdar hinduerna till fots en gång om året. Han berättar att för övrigt består befolkningen av femton procent muslimer och resten kristna, och att skillnaderna aldrig brukar vållar några problem.

Vi besökte Mauritius mest besökta turistattraktion, Seven Coloured Earth i Chamarel, ett område där sanden i dynorna bildar vackra färgskiftningar. Även om sanden blandas så får den efter en stund tillbaka sina skiftningar.

Han tog med oss till Mauritius mest besökta turistattraktion, Seven Coloured Earth i Chamarel, där ett litet område med sanddynor bildar vackra färgskiftningar. Även om sandens alla färger blandas så får den efter en stund tillbaka sina unika skiftningar.

Längst vägen såg vi vattenfall.

Längst vägen såg vi vattenfall. Jag får veta av guiden att det mesta av energin på ön kommer från kol, men att alla nya hus som byggs drivs med solceller och att solenergi kommer vara öns framtida energikälla. Skönt att höra!

intensivt blå bär som vi avstod från att smaka på

Vi såg intensivt blå bär som vi avstod från att smaka på

och annanasplantage

och ananasplantor på rad.

och palm of heart-plantage

Palm of heart-plantor på rad. Insidan av stammen är jättegod att äta!

Det här är en sallad på palm of coconut heart. Mums!

Det här är en sallad som är gjord på palm of coconut heart. Mums!

Vi åt en riktigt god lunch på en restaurang som hette La Chamarel. Restaurangen låg på ett berg och utsikten var fantastiskt fin.

Vi stannade vid en och annan utsiktspunkt, som den här. Så fint!

På vägen hem stannade vi vid en och annan utsiktspunkt, som den här. Så vackert!

Mauritius är kända för sin cashmere, så givetvis blev det också ett stopp i butiken Poolo Club Cashmere som låg nära hotellet. Åker man till norra delen av ön kan man besöka en fabrik där cashmere tillverkas, men just här var det bara försäljning av Loro Piana som gällde.

Mauritius är kända för sin cashmere, så givetvis blev det också ett stopp i butiken Polo Club Cashmere som låg nära hotellet. Åker man till norra delen av ön kan man besöka en fabrik där cashmere tillverkas, men just här var det bara försäljning av Loro Piana som gällde.

Här fanns en hel del jag gärna hade tagit med mig hem, men när kvalitén är topp så är priserna därefter. En fin rosa tröja och en ny kappa blev det i alla fall.

Det fanns en hel del jag gärna hade tagit med mig hem, men när kvalitén är topp så är priserna därefter. En fin rosa tröja och en ny kappa blev det i alla fall.

Efter nästan en dags utflykt var det skönt att slänga sig på solstolen igen.

Efter nästan en dags utflykt var det skönt att slänga sig på solstolen igen

och så småning om njuta av ännu en stilla solnedgång. Vilken lyckad dag!