192 rum och kök. Bara detta faktum gör kungen och drottningens hem extraordinärt. Drottningholms slott är dessutom upptaget på Världsarvslistan. Gods & Gårdar fick en exklusiv visning av slottets innersta – guidad av hans majestät konungen.

192 rum och kök. Bara detta faktum gör kungen och drottningens hem extraordinärt. Drottningholms slott är dessutom upptaget på Världsarvslistan. Gods & Gårdar fick en exklusiv visning av slottets innersta – guidad av hans majestät konungen.
I biblioteket finns en schatull med en reliefkarta från 1784 av en fransk kanal som han själv har färdats på.

I biblioteket finns en schatull med en reliefkarta från 1784 av en fransk kanal som han själv har färdats på.

Det kanske vackraste av alla svenska slott kan i år fira 20-årsjubileum på UNESCOs världsarvslista. Sedan 30 år är det dessutom inte bara ett museum utan också kungaparets hem. Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia flyttade hit 1981, fem år efter det att de gift sig, främst för barnens skull. Nu är alla barnen vuxna och har flyttat hemifrån. Nej, säger kungen bestämt, han och hans hustru tänker inte göra som många andra par i mogen ålder när barnen är utflugna: flytta tillbaka till stan. Men sedan blir han lite eftertänksam och ett stråk av vemod anas i hans röst.
– Man kan ju också vända på frågan. Nu har kronprinsessan och Daniel skapat ett eget hem på Haga. De kommer säkert inte att flytta hit. Så det här blir väl bara museum igen …

Rikssalen där Carl XVI Gustaf körde trampbil med sin son Carl Philip. Detalj av vävd 1600-talstapet.

Rikssalen där Carl XVI Gustaf körde trampbil med sin son Carl Philip. Detalj av vävd 1600-talstapet.

Nils Petter Stenströms skåp, 1781. Kungen försjunker i "The monthly review. A periodical work, 1749.

Nils Petter Stenströms skåp, 1781. Kungen försjunker i ”The monthly review. A periodical work, 1749.

Inför flytten från Stockholms slott för 30 år sedan funderade kungaparet på flera alternativ utanför staden. De tittade bland annat ”lite halvseriöst” på Tullgarn, där kungens farfarsfar Gustav V ofta tillbringade sina somrar. Man hade till och med en planlösning för att förvandla detta slott i närheten av Trosa till en modern bostad för den växande familjen. Planerna sprack bland annat på grund av avståndet till Stockholm, ”och man måste också tänka på skolor och sådant”. Det var inte helt lätt att anpassa de ofta stora rummen och rumsindelningen på Drottningholm till en barnfamiljs behov. Familjen ville ha en modern våning, ”kanske inte New York-modern, men ändå anpassad”, säger kungen. Är kungen intresserad av heminredning?
– Ja, det tycker jag att alla bör vara.

Kungen visar kakelugnen i Kinesiska salongen. Detaljerna är en gåva från Katarina den stora av Ryssland till Gustav III.

Kungen visar kakelugnen i Kinesiska salongen. Detaljerna är en gåva från Katarina den stora av Ryssland till Gustav III.

Vem är det då som bestämmer var skåpet ska stå?
– Haha, det vet man inte. Det är en demokratisk ordning här, man diskuterar fram saker och ting.
Redan som liten bodde kungen tidvis på Drottningholm, där hans mor, prinsessan Sibylla, disponerade en våning i den södra delen av slottet, där också kungaparets våning nu ligger. Kungen har inte några starka barndomsminnen från den tiden, säger han.
– Jag har alltid haft en oerhörd respekt för miljön i både Stockholms och Drottningholms slott, och de kulturvärden som finns där. Vi var aldrig ute och busade eller sprang omkring i slotten. Ja, bara någon enstaka gång då, kanske.

Den mest påkostade barockinredningen i Sverige, Hedvig Eleonoras paradsängkammare.

Den mest påkostade barockinredningen i Sverige, Hedvig Eleonoras paradsängkammare.

Kungen nämner att han hade både cykel och trampbil på Drottningholm. När vi kommer till rikssalen under vår rundvandring i den offentliga delen av slottet säger han att de märken som kanske finns i parketten nog snarare tillkom när han långt senare körde omkring med sin lille son Carl Philip just där. Kungen avslöjar också att gränsen mellan den privata och offentliga delen av slottet fortfarande kan överskridas vid vissa tillfällen, som på drottning Silvias födelsedag, den 23 december.
– Då brukar vi ha ett surprise party någonstans i slottet. Vi väljer ut något rum där vi kan ordna en middag. Vi har bland annat ätit nere i porslinsköket och i drabantsalarna. Det är en förmån att ha så många rum att ha middagar i, och det blir alltid så vackert med levande ljus.

Den mest påkostade barockinredningen i Sverige, Hedvig Eleonoras paradsängkammare.

Drottningholm är en historisk miljö av högsta internationella klass. Kung Carl XVI Gustaf guidar runt.

Ibland arrangeras fest med dans på slottet. På kvällen den 18 juni 1976, dagen innan de gifte sig, dansade kungen och hans blivande drottning till exempel ut på golvet i Karl X Gustavs galleri till tonerna av Kejsarvalsen, framförd av den då heta dansorkestern Gimmicks. Under vår vandring genom slottet visar kungen ofta en genuin nyfikenhet inför spännande interiörer och vackra föremål, ibland som om han såg dem för första gången. I några fall gör han det, som när han tar ut en bok på måfå ur bokhyllan i myntkabinettet. Det visar sig vara en bok ur Carl Gustaf Tessins bibliotek med dennes egen-händiga namnteckning på titelsidan, The monthly review. A periodical work by several hands, Vol 1, London 1749. Tessin var diplomat, riksråd och kanslipresident och dessförinnan guvernör för den blivande kung Gustav III. Plötsligt kommer vi till en stängd dörr som kungen inte kan låta bli att öppna. Dörren visar sig leda till något som nu ser ut som ett förvaringsrum, fyllt med kartonger, pärmar och väskor. En modell av en segelbåt skymtar längst bort. På väggen hänger en teckning föreställande kungens syster Margaretha.
– Jag har inte varit här på ett tag. Vi gjorde i ordning rummet för en tio år sedan till frukostrum för en gästvåning. Men nu tycks det ha blivit ett upplag av något slag.

Drottningrummet intill Rikssalen med skrivbord från 1770, Georg Haupt. Karl XI:s galleri med plafondmålning av Johan Sylius.

Drottningrummet intill Rikssalen med skrivbord från 1770, Georg Haupt. Karl XI:s galleri med plafondmålning av Johan Sylius.

På väg tillbaka passerar vi biblioteket. Kungen hejdar sig inför ett schatull som står på det långa bordet mitt i det mycket vackra rummet, det kanske vackraste i hela slottet. Han gläntar på locket och finner en reliefkarta över Charolloiskanalen i södra Frankrike. Kanalen började byggas 1784 och kartan är en gåva till Gustav III, som besökte området i samband med sin resa till Frankrike och Italien samma år. I Gula salongen känner kungen plötsligt igen en av de vävda tapeterna, vävda i Bryssel i mitten av 1600-talet. Den skildrar de fyra elementen och tiden i de antika gudarnas gestalt. Kungen säger att den under en period hängde i prinsessan Sibyllas matsal. Ännu ett exempel på att den museala offentligheten låter sig vävas samman med ett kungligt privatliv.

 

NUVARANDE Kungen visar Drottningholm
NÄSTA Vackra Tidö herrgård