• Palmträdet kommer sannolikt från Maison Jansen. Spegelskåpet döljer en TV. Bert och Jonas blandar svenskt och belgiskt.
  • Kees van Dongen bland gröna nejlikor. Guldet hos konsolbordet lättar upp det svartvita. Tapetens rutor bidrar till art déco-känslan.
  • Smaragdgrönt skapar kontraster. Skrin från Antwerpen, skulptur av Tore Strindberg och en pyrit på ett Fornasettibord.
  • En fransk spegel strålar ovanför trappan. Stråtapet från Sverige och matta från New York. Övervåningens korridor i grå toner.
  • Ett stilleben av föremål i olika stenmaterial. En kinesisk sidenmålning med flygande tranor ovanför sänggaveln.
  • Fåtöljen får ljus av en lampa formgiven av Jacques Garcia. Omtag i form av Chrysler Building och skulptur av Charlotte Gyllenhammar.
  • Lampa i form av havsanemoner i badrummet. Anna Petrus lejon i linje med art déco-stilen. I snedtaket ett mönster i vitguldsmosaik.
  • Gästrummet inbjöd till en lek med former sammanhållna av färgskalan. Udda objets trouvés på bordet, dekormålat i Stockholm.
  • Brittisk fåtölj i sammet. Tavlan av Jonas farfar blev inspirationskälla för hela rummet. Persisk skål från 1200-talet.

En hyllning till art déco

Av Charlotte Breimer Törnqvist Foto Anne Nyblaeus
När Bert Van Hoecke inreder blickar han mot 1920-talets Frankrike och Belgien. Sambon Jonas, som är art director här på Gods & Gårdar, kryddar hemmet på Lidingö med samlarobjekt och samtidskonst.

Högst upp i en stilig tegelbyggnad från 1912 bor Jonas Dahl, art director på Gods & Gårdar, och Bert Van Hoecke, inredare. Huset hör till en samling byggnader som uppfördes för kung Gustav V:s och drottning Victorias stiftelse Frimurarhemmet på Lidingö, utanför Stockholm, under 1900–talets första decennier. Utgångspunkten var en vanlig enplansvåning högst upp i huset.
– Vi lyckades köpa loss vindsvåningen ovanför oss för några år sedan. Det var fantastiskt att få inreda den, säger Bert som är född i Belgien men bor i Sverige sedan 2004.
I Jonas och Berts hem märks kärleken till stram art déco och geometri. Blank svärta möter förgyllda detaljer. Möblerna i modern, men klassisk, form ansluter till fransk formgivning från 1920-talet. En golvlampa i form av en palm står i ena hörnet av vardagsrummet. Armaturen är köpt i Belgien och Bert blev överlycklig när han såg den.
– Jag tänkte inte på hur den skulle transporteras hem, jag visste bara att den var vår, säger han.
Här och där sticker spännande föremål fram. Ett skrin från barocken möter ett stycke pyrit. Barockens små ting har själ, menar Jonas. Det fanns en upptäckarglädje på 1600-talet som fascinerar, de små antikviteterna rymmer en hel värld. I arbetsrummet har Bert skapat en geometrisk inredning med färgerna gult, svart och brunt i fint samspel med varandra. De nätta hyllorna på väggen och den svarta trappan som leder till det övre planet ramar in rummet. Mattan, en vävd textil i form av leopardfäll, kommer från en resa till New York. Att resa hör till Jonas och Berts största intressen. Någon gång varje år är målet Paris, en stad som ger mängder av inspiration.
– Att iaktta, titta på konst och gå på museer är väldigt givande. Intrycken samlar sig i minnet och ger inspiration till vårt eget hem. Allt vi sett kokas sedan ner till något eget, förklarar de. Bert översätter inspirationen till inredning medan Jonas tolkar intrycken i konst och detaljer.
– Det är viktigt att binda ihop allt, färger och föremål ska hänga ihop, framhåller Bert.
Jonas påpekar att något av det mest pinsamma man kan göra bland konstintresserade människor är att önska sig en målning som matchar soffan. Men Bert tycker inte att det är något fel i att eftersträva detta.
– Inredning blir mer sammansatt med kuddar och färger samt en tavla på väggen i samma toner. Det knyter ihop och rummet blir harmoniskt. Allt ska gifta sig, säger Bert.
Vi går uppför trappan för att titta på övervåningen och börjar i sovrummet som är en dröm i siden och vackra linjer. Finurligt infällda garderobsdörrar med specialritat spegelglas får rummet att expandera. Vi passerar en korridor inredd i ljusgrått. Den lyses upp av försilvrade armaturer i form av lamadjur, inramade i väggfält.
– Korridoren är som en skön lunga, säger Bert. Den bildar en passage till gästrummet. Här har nödvändiga funktioner dolts bakom lönndörrar, bland annat ett badrum. Det långa utrymmet ger också en mild övergång från sovrummets sandfärger till gästrummets blågröna färgpalett.
– I gästrummet har ett enda föremål, en tavla som Jonas farfar målade på 1950-talet, fått prägla hela inredningen. Men det är inte enbart färgerna i motivet som har angett tonen. Här har det även varit viktigt att lyfta fram en känsla eller en längtan efter en viss atmosfär, förklarar Bert.
Turkosa toner och celadongrönt möter trä och siden i gästrummet. Flera av möblerna är skapade av Bert. Väggarna är klädda med träpanel som ursprungligen är avsedd för golv. Panelen ger förnimmelsen av att sitta i ett rum i Alperna. Föremålen och möblerna hemma hos paret kommer främst från Belgien, Storbritannien, USA och Frankrike.
– Vi köper gärna med oss något under våra resor. I Bryssel hittar vi mycket kul, ofta är priserna betydligt lägre där än i Paris, säger Jonas.
I Jonas och Berts hem finns inslag av samtidskonst som skapar kontraster i den stilsäkra inredningen.
– Det ska inte enbart kännas tryggt att komma hem, vi vill omge oss med vackra saker, säger Jonas. Det får gärna vara opraktiskt så länge det är vackert.

Huset ritades av Johan Ludwig Peterson (1853–1931) som även ritat Konstnärshuset och Frankrikes residens i Stockholm.

Huset ritades av Johan Ludwig Peterson (1853–1931) som även ritat Konstnärshuset och Frankrikes residens i Stockholm.

Kommentarer

Kommentera

2CF050767

Njutbart lantliv på Hornsunds gård

För mer än ett kvarts sekel sedan lämnade Madeleine och Carl Gustaf Mörner storstaden för Hornsunds gård. Här lever de som landsbygdsbor med hjärtat där naturen och friheten finns. Res med Gods & Gårdar – upplev Skottland i höst Det kan vara svårt att motstå frestelser. När Madeleine kom till Hornsunds gård i mars 1985 […]

Hjuleberg_01

Danskt arv på Hjuleberg

På godset Hjuleberg är det danska släktskapet väl synligt i både konst och arkitektur.

Jordberga fick sitt barockinspirerade utseende 1906 med hjälp av den danske arkitekten Glaesel. Till höger: Idéerna är många, men till en början är det viktigast för Carl-Adam och Marie att sätta sig in i den nuvarande verksamheten.

Nya tider på Jordberga

Inte ännu, men snart. På Jordberga gods i Skåne ska Otto och Catherine von Arnold lämna över stafettpinnen till äldste sonen Carl-Adam med fru Marie – ett generationsskifte som präglas av såväl traditioner som nytänkande.       Kommentarer Kommentera

1IMG_9509

Titta in i skånegården som det tog 25 år att färdigställa

Den gamla fyrlängade skånegården var i princip i spillror. Under ett kvarts sekel har Lena och Henrik Hellberg skapat ett charmigt och välkomnande hem byggt på kunskap och gediget hantverkskunnande. Prenumerera på Gods & Gårdar! Ett kvarts sekel, det är 25 år. Så lång tid har det tagit för Lena och Henrik att få sin […]

Huvudbyggnaden uppfördes 1772–73 av Carl Johan Ridderstolpe efter ritningar av Johan Sebastian af Uhr.

En dag att minnas på Fiholm

När Ninna och Christian Ivarsson skulle gifta sig var det naturligt att ha bröllopet på hennes släktgård Fiholm vid Mälarens strand. Det blev en oförglömlig dag.