På Château de Fabrègues finns inte en granne inom synhåll. Till staden Aups är det någon mil, men ingen kommer förbi av en slump eftersom den lilla steniga vägen tar slut här. I bakgrunden ses början av de franska alperna.

På Château de Fabrègues finns inte en granne inom synhåll. Till staden Aups är det någon mil, men ingen kommer förbi av en slump eftersom den lilla steniga vägen tar slut här. I bakgrunden ses början av de franska alperna.

Franskt slott med svensk inredning

Av Helena Höjenberg Foto Ingalill Snitt
Svenska 1900-talsmöbler i ett provencalskt 1600-talsslott?! Javisst, men för att lyckas krävs förstås ett riktigt proffs. Husets herre är ingen mindre än Pierre Yovanovitch – den franske succéinredaren som är skolad hos Pierre Cardin och dessutom har bidragit till att Axel Einar Hjorts design kommit i ropet igen.
Pierre Yovanovitch är perfektionist. Han kan måla om samma vägg flera gånger för att få exakt rätt kulör. Han tycker även om ugglor och i bakgrunden syns en av de hundratals han har i sin samling.

Pierre Yovanovitch är perfektionist. Han kan måla om samma vägg flera gånger för att få exakt rätt kulör. Han tycker även om ugglor och i bakgrunden syns en av de hundratals han har i sin samling.

 

Den franske proffsinredaren Pierre Yovanovitch var inte intresserad av ett fritidshus, det verkade för komplicerat. Och att ta sig an ett slott var inte ens en dröm. Men i samma sekund som han såg den bastanta byggnaden på håll visste han.

– Det var en otroligt stark känsla, som om slottet kom till mig, berättar han. Det valde mig!

Att slottet nästan var en ruin ville han inte se, och först tänkte han sig en lätt renovering. Men yttertaken var i stort behov av åtgärder och han upptäckte till sin stora fasa att allt utom ett av tornen stod direkt på lera.

– Hela fasaden var på väg att tippa framåt! Den fick stagas upp med stålbalkar, och därmed var hela jätterenoveringen i gång.

Först nu, fem år senare, tycker Pierre att han fått någorlunda ordning på det hela men är inställd på att fortsätta renovera Château Fabrègues i hela sitt liv.

Men han är förstås väldigt glad och stolt över sitt vackra slott. De fyra tornen toppas av färgglada fajansplattor som lagts i mönster på 1800-talsmanér. Pierre glömmer aldrig hur takläggarna faktiskt sjöng av glädje när de arbetade.

Salongen har fått ny planlösning och en stor öppen spis i gammal stil, gjord av stuckatören Joël Puisais. Det vågiga bordet är formgivet av engelsmannen Terence Harold Robsjohn-Gibbings och de två fåtöljerna ritades 1936 av göteborgsdesignern Otto Schultz.

Salongen har fått ny planlösning och en stor öppen spis i gammal stil, gjord av stuckatören Joël Puisais. Det vågiga bordet är formgivet av engelsmannen Terence Harold Robsjohn-Gibbings och de två fåtöljerna ritades 1936 av göteborgsdesignern Otto Schultz.

Ute håller en trädgård i buxbomsmönster à la 1600-tal på att anläggas. Swimmingpoolen är redan klar, husen har fått vackra gästrum och de långa stenmurarna har renoverats. En mer idyllisk vy än ängen framför slottet är svår att föreställa sig.

Köket är stort och välkomnande, utrustad med rotisserie, ugnar och jättespisar.  Att mat är viktig i detta hus är tydligt. I den magnifika matsalen tronar ett möblemang från 1923 i mörkblått och guld, ritat av danske formgivaren Christian Emanuel Kjaer Moberg. Med iläggsskivor kan bordet dukas för 20 personer, vilket ungefär motsvarar antalet övernattande gäster som får plats här. I taket, ett av de få som efter renoveringen ser ut som på 1600-talet, hänger en luftig armatur med snöflingor i mässing av finländaren Paavo Tynell. Vi fortsätter uppför en stor, ljus trappa, förbi flera spännande moderna konstverk, upp mot det inbjudande vardagsrummet.

Dörrposterna är vita och dekorerade i stuck för att fungera som en länk mellan nutid och dåtid, precis som den öppna spisen i salongen. En skicklig stuckatör har utformat den stora pjäsen i nyklassicistisk stil, och den blir en fond åt rummets 1900-talsmöbler. Här finns en ovanlig soffa med vågigt ryggstycke från 1931 som berömde möbeldesignern Axel Einar Hjort ritade då han var chef för NK:s möbelavdelning. Det är också han som formgivit de flesta av rummets lampor. De två inbjudande fåtöljerna från 1940-talet av göteborgsdesignern Otto Schultz står intill ett vågigt cocktailbord av engelsmannen Robsjohn-Gibbings.

– Jag älskar skandinavisk design. Min stil är det enkla och strama och här går det ju väldigt bra ihop med arkitekturen.

Ovanlig soffa med vågigt ryggstycke från 1931 ritad av Axel Einar Hjort. Pusselkonst av italienske konstnären Francesco Clemente.

Ovanlig soffa med vågigt ryggstycke från 1931 ritad av Axel Einar Hjort. Pusselkonst av italienske konstnären Francesco Clemente.

Pierres stora genombrott kom 2006. Det var när han inredde en lägenhet i Paris med enbart Axel Einar Hjorts möbler. Om Hjort och andra nordbor som var verksamma under den nyklassicistiska epoken kommit i ropet, så har Pierre absolut bidragit till det.

Fast en lyckad interiör innehåller inte enbart lyckad design.

– Nej, allra viktigast är volym och ljus. När jag tar mig an ett uppdrag börjar jag med att se till konturer och naturligt ljus. Och om bara dessa förutsättningar fungerar så faller sedan hela dekoren på plats av sig själv.

Själv tror han att förmågan att kombinera arkitektur med inredning tränades upp under tiden i modebranschen. I tio år arbetade han för legendariske Pierre Cardin, och lärde sig älska textilier. Men inte förrän han flyttade in i en egen liten studio i Paris upptäckte han hur roligt det är att inreda. Han mår helt enkelt bra av att göra i ordning en miljö på sitt sätt. Så till den grad att han kan möblera om ett hotellrum helt och hållet för att trivas bättre själv.

På slottets tredje våning har han inrett drömsviten, luftigt sovrum och stor salong, med sina egna ekmöbler. Ytorna är råbarkade, vissa av dem blästrade. Skarvar och kilar i gammal laxteknik är synliga. Färgtonerna är gräddbeige, kastanjebrunt och varmt vinrött. Och in genom det öppna fönstret strömmar det vackra eftermiddagsljuset …

Folke Bensows gjutjärnsbänk presenterades vid Parisutställningen 1925.

Folke Bensows gjutjärnsbänk presenterades vid Parisutställningen 1925.

På väg till Frankrike? Besök gärna det enastående Château Vaux-le-Vicomte. Läs mer här.

Gift dig på ett franskt drömslott, se här.

Läs mer om trion som bor i ett kollektiv på ett franskt slott.

 

Kommentarer

Kommentera

Kontorsbyggnaden från 1831 är till sitt yttre en mindre kopia av Rosendals slott i Stockholm.

Ölsboda herrgård – en empirepärla

När de tre lärarfamiljerna köpte fastigheten strax utanför Degerfors fick de några obeboeliga byggnader i en gammal bruksmiljö att ta hand om. Trettiosex år och en väldig massa arbete senare är Ölsboda herrgård en räddad empireskatt upphöjd till byggnadsminne.   Kommentarer Kommentera

Förra årets vinnare i The Collectors Awards 2016.

Dags för antikbranschens Oscarsgala – Vem vill du se som vinnare 2017?

Vem blir Årets antikhandlare 2017? Årets samlare? Och vem är Årets förnyare? Nu kan du komma in med förslag på värdiga vinnare i The Collectors Awards 2017. Bland alla bidrag lottar vi ut en middag för två!

På soffbordet står vasen Dagg, skapad av Carina Seth Andersson för Svenskt Tenn. Matta med mönster av Paul Klee. Soffkuddar Josef Frank och Fornasetti.

Sekelskifte på Norrmalm

Följ med till våningen där arvegods samsas med modern konst och design. Här har Erica Sondén och Mikael Lundberg skapat ett hem där både familj och vänner trivs.   Kommentarer Kommentera

En ridtur på markerna varje morgon hör till parets vardag på Fiholms slott.

Nära historien på Fiholms slott

I snart 30 år har Charlott och Göran Mörner bott på Fiholms slott. Redan första gången paret kom dit tilltalades de av harmonin och det vackra ljuset. Där finns två ståtliga flyglar, men Axel Oxenstiernas planerade huvudbyggnad kom aldrig att uppföras. Kommentarer Kommentera

Herrgården Hoby Kulle är till salu.

Pampig 1800-talsherrgård till salu

Den pampiga rosa herrgården Hoby Kulle i Blekinge är nu till salu. Den vackra rosa herrgården har två flyglar och på fastigheten hittar man bland annat en magasinsbyggnad från 1600-talet. Själva huvudbyggnaden är på 408 kvadratmeter och det finns bland annat en paradlägenhet i byggnaden. Parken och skogstomten runt herrgården är på 11,5 hektar. Här […]