Biblioteket med en svensk empirspegel och en chiffonjé i björk, tidigt 1800-tal. På den en Athenafigur i bronserat gips och kinesiska vaser. Gården ligger i hjärtat av Västmanland.

Biblioteket med en svensk empirspegel och en chiffonjé i björk, tidigt 1800-tal. På den en Athenafigur i bronserat gips och kinesiska vaser. Gården ligger i hjärtat av Västmanland.

Hemma hos storsamlaren

Av Kjell Andersson Lagergren Foto Ingalill Snitt
Paul Wedendal är en hängiven samlare. När stadsvåningen inte rymde fler föremål fanns turligt nog familjens herrgård i Västmanland. Här har han blandat högklassigt antikt med humor och kuriosa.
Ett sovrum med säng från 1780, louis seize, klädd i blått siden. Över sängen hänger Johan Tobias Sergels gipsprofil av Carl Michael Bellman. Till höger ett porträtt av Louis XV från 1760-talet.

Ett sovrum med säng från 1780, louis seize, klädd i blått siden. Över sängen hänger Johan Tobias Sergels gipsprofil av Carl Michael Bellman. Till höger ett porträtt av Louis XV från 1760-talet.

Empirklänningen har tillhört en grevinna Oxenstierna som samlade på släktkläder. Västen har tillhört Ingegärds morbror Carl. I samma sovrum hänger en gustaviansk spegel. Urnorna är fyllda med en samling snäckor.

Empirklänningen har tillhört en grevinna Oxenstierna som samlade på släktkläder. Västen har tillhört Ingegärds morbror Carl. I samma sovrum hänger en gustaviansk spegel. Urnorna är fyllda med en samling snäckor.

Salongen pryds av en gustaviansk förgylld soffa från Stockholms slott. Baljfåtöljerna är i Ephraim Ståhls art, tidigt 1800-tal. På 1700-talsskåpet tronar en uppstoppad uggla. Till höger: I den övre hallen står ett vitrinskåp med souvenirer från Italien, cirka 1900. Kvinnoansiktet är en fransk karamellburk i biskviporslin från 1800-talet.

Salongen pryds av en gustaviansk förgylld soffa från Stockholms slott. Baljfåtöljerna är i Ephraim Ståhls art, tidigt 1800-tal. På 1700-talsskåpet tronar en uppstoppad uggla. Till höger: I den övre hallen står ett vitrinskåp med souvenirer från Italien, cirka 1900. Kvinnoansiktet är en fransk karamellburk i biskviporslin från 1800-talet.

Svensk väggpendyl från början av 1800-talet, minisarkofag i alabaster och två tyska urnor från 1890-talet. Ståtlig empirsäng med sängstolpar krönta av sfinxfigurer, cirka 1810, i ett sovrum på övervåningen. Målningen till höger är från 1600-talet. Morgonrocken är kinesisk och bordet ryskt.

Svensk väggpendyl från början av 1800-talet, minisarkofag i alabaster och två tyska urnor från 1890-talet. Ståtlig empirsäng med sängstolpar krönta av sfinxfigurer, cirka 1810, i ett sovrum på övervåningen. Målningen till höger är från 1600-talet. Morgonrocken är kinesisk och bordet ryskt.

FLER SAMLARHEM

Själfullt hos samlaren

Samlaren på gotländska Siger

Storsamlarens egen samling

 

Kommentarer

Kommentera

Villa Strandskär byggdes runt 1896, då Sandhamn utvecklades till en exklusiv badort i skärgården. Huset har fått tillbaka sina originalfärger i gult och engelskt rött.

En plats för själen

Följ med till Villa Strandskär i Sandhamn, en genuin grosshandlarvilla med utsikt mot det öppna havet. Här bor Ebba Tillquist von Rosen, som vårdar släktens sommarhus med kärlek och känsla för historien. Kommentarer Kommentera

Mangårdsbyggnaden på Gunnerud är byggd i nyklassicistisk panelarkitektur 1829.

Gunnerud – i Frödings fotspår

På en sluttning vid Alsterälven i Värmland ligger Gunnerud, där Gustaf Fröding tillbringade sin barndoms somrar. Gården ägs i dag av Magnus och Kerstin Karlander, som rustat upp den gamla bruksmiljön med stor omsorg och känsla för historien. Kommentarer Kommentera

2CF050767

Njutbart lantliv på Hornsunds gård

För mer än ett kvarts sekel sedan lämnade Madeleine och Carl Gustaf Mörner storstaden för Hornsunds gård. Här lever de som landsbygdsbor med hjärtat där naturen och friheten finns. Res med Gods & Gårdar – upplev Skottland i höst Det kan vara svårt att motstå frestelser. När Madeleine kom till Hornsunds gård i mars 1985 […]

Hjuleberg_01

Danskt arv på Hjuleberg

På godset Hjuleberg är det danska släktskapet väl synligt i både konst och arkitektur.

Jordberga fick sitt barockinspirerade utseende 1906 med hjälp av den danske arkitekten Glaesel. Till höger: Idéerna är många, men till en början är det viktigast för Carl-Adam och Marie att sätta sig in i den nuvarande verksamheten.

Nya tider på Jordberga

Inte ännu, men snart. På Jordberga gods i Skåne ska Otto och Catherine von Arnold lämna över stafettpinnen till äldste sonen Carl-Adam med fru Marie – ett generationsskifte som präglas av såväl traditioner som nytänkande.       Kommentarer Kommentera