Skönt ljusinsläpp från både tak- och väggfönster. Bordet med sitt pastellfärgade blomsterarrangemang är en prototyp för Svenskt Tenn inför Stockholmsutställningen 1930.

Skönt ljusinsläpp från både tak- och väggfönster. Bordet med sitt pastellfärgade blomsterarrangemang är en prototyp för Svenskt Tenn inför Stockholmsutställningen 1930.

Raffinerade kulturkrockar

Av nenne wåhlander Foto martin skredsvik
Hos Sten och Ingemar är det raffinerade kulturkrockar som gäller. Här blandas nytt med gammalt, europeiskt med influenser från Ryssland och Asien. Men inget är beständigt, ett levande hem måste befinna sig i ständig förändring.

Från fönstren ser man ut över Stockholms tak och många vackra kyrktorn. Det är en lika magnifik som bestående utsikt. Inne i den eleganta våningen med fönster både på sidor och i taket är det däremot ständig förändring som gäller. Här lever Sten och Ingemar, och varannan vecka Stens båda söner, i en häftig cross over inredning. Här möter olika stilar och kulturer varandra. Nya kuddar i gamla ottomanska tyger har sin plats i klassiska gustavianska stolar och tusenåriga kinesiska tempelhundar håller vakt över såväl afrikanska masker som modern fotokonst.

Del av vardagsrummet med Josef  Frank-soffa och gustavianska Öhrman-ritade karmstolar. Kuddar från Turkiet.  I fonden en målning av Olle Borg.

Del av vardagsrummet med Josef Frank-soffa och gustavianska Öhrman-ritade karmstolar. Kuddar från Turkiet. I fonden en målning av Olle Borg.

T.h. Generöst med växter i uttänkta harmoniska nyanser både inne och på terrassen. En Grand Tour-torso på sin piedestal.

T.h. Generöst med växter i uttänkta harmoniska nyanser både inne och på terrassen. En Grand Tour-torso på sin piedestal.

– Vi är nog lite galna, säger Ingemar. Den franske inredningsgurun Jacques Garcia och den belgiske Axel Vervoordt är något av husgudar. Hos oss låter vi hela världen möta Stockholm. I början försökte vi vara minimalistiska, men det gick inte. Det blev mera maximalism …

Sten är läkare och Ingemar informationskonsult. I fyra år har de bott i och inrett den vackra våningen med sin spännande atmosfär. Mitt i storstadens centrum och med himlen som närmaste granne ovanför. Förutom de två sovrummen har våningen en så kallad öppen planlösning, där ett smakfullt inrett kök med matsal glider över i salongs- och sällskapsdelar.

– Ja, vi tycker om att se gäster hos oss. Allt från en intimare middag för fyra, fem personer till betydligt större svep med plockmat, säger Sten. Det är han som är den store antiksamlaren av de två.

Svenska empirstolar och pallar  vid sidan av en 1780-talsbyrå  av Jonas Hultsten. I bokhyllan  Louis Vuittons samlade reseguider.

Svenska empirstolar och pallar vid sidan av en 1780-talsbyrå av Jonas Hultsten. I bokhyllan Louis Vuittons samlade reseguider.

T.v. En oas, nästan året runt, med utsikt över taken i Stockholms city. T.h. En av de tusenåriga kinesiska tempelhundarna bevakar våningen från en upphöjd plats.

T.v. En oas, nästan året runt, med utsikt över taken i Stockholms city. T.h. En av de tusenåriga kinesiska tempelhundarna bevakar våningen från en upphöjd plats.

– Grundintresset kom med farmor, som samlade praktiskt taget allt i sin 800 kvadratmeter stora våning här i Stockholm. Mina föräldrar ärvde allt – och lät det stå precis som på farmors tid. Kanske är det min protest att i stället förändra och göra om.

Under de senaste 35 åren har han köpt och samlat antikt både från antikhandlare runt kvarteret och på sina många resor jorden runt. Bland annat har han fastnat för så kallade Grand Tour-objekt – modeller av obelisker, pelare, statyer och tempelruiner – som blev populärt i England under 1780–1850-talen. Numera finns speciella auktioner just för Grand Tour.

Ingemar samlar däremot gärna på afrikanska masker och modern fotokonst. Och om de ovan nämnda inredningsguruerna Garcia och Vervoordt är de stora inspiratörerna i hemmet, så finns det även andra ikoner – bokstavligt talat. En hel vägg täcks av ett hundratal både mycket gamla och yngre ikoner som Ingemar köpt under åren.
– Jag köper dem mest på känsla och uttryck, det rent ekonomiska värdet spelar mindre roll. Ikonerna sprider ett lugn och de har ofta en spännande historia. De sprider också ett religiöst budskap, om man nu har intresse av det.

T.v. En av Stens favorittavlor: en holländsk borgardam målad 1690. På byrån svenska och franska empirljusstakar. T.h. Dukat bord med silver och kristall. Engelsk tekanna från 1790-talet, svenska saltkar

T.v. En av Stens favorittavlor: en holländsk borgardam målad 1690. På byrån svenska och franska empirljusstakar. T.h. Dukat bord med silver och kristall. Engelsk tekanna från 1790-talet, svenska saltkar

Sovrum i vilsamma nyanser. De stora krukorna är oljekärl från tempel i norra Nepal, 1600–1700-tal. Målningen över sängen är gjord av  Tommy Hilding. Sängöverkastet är av turkisk lammpäls.

Sovrum i vilsamma nyanser. De stora krukorna är oljekärl från tempel i norra Nepal, 1600–1700-tal. Målningen över sängen är gjord av Tommy Hilding. Sängöverkastet är av turkisk lammpäls.

Men viktigast för både Ingemar och Sten är den ständiga förändringen. Möbler och ting får regelbundet byta plats med nyinköpta favoriter, en del får ta time out och annat åter plockas upp från lådorna.
– Det är både en utmaning och skapar stämning, allt ska kunna flyttas runt och ändras hela tiden, säger Sten. Det är konfrontationen som är rolig, även om favoriterna alltid finns med. Högklassiska gustavianska möbler står sig ju i alla väder och omgivningar.

Fortfarande betyder resorna både inspiration och köptillfällen och bland souvenirerna finns både exklusiva antikviteter och charmig kuriosa.
– Vi bevakar de stora antikmässorna i världen kontinuerligt och gör minst tio resor om året. Tre av resorna går till Istanbul, som när det gäller konst och inredning tagit över från New York de senaste åren. Man far till Paris för att få elegansen men till Istanbul för att se den senaste, urtuffa designen. Allt blandat med inslag av det gamla ottomanska riket.

Gammalt och nytt i köket med sin matsalsavdelning. Det moderna matbordet i trä omges av gustavianska stolar och en empirpall.

Gammalt och nytt i köket med sin matsalsavdelning. Det moderna matbordet i trä omges av gustavianska stolar och en empirpall.

T.v. Under det svenska empirbordet står en mycket speciell fransk rokokobarnstol. Från Paris, 1760-tal. T.h. På hyllan står kinesiskt 1700-talsporslin ovanför en gammal spansk kyrkmålning från sent 1600-tal.

T.v. Under det svenska empirbordet står en mycket speciell fransk rokokobarnstol. Från Paris, 1760-tal. T.h. På hyllan står kinesiskt 1700-talsporslin ovanför en gammal spansk kyrkmålning från sent 1600-tal.

Till våningens inredning hör även ett större antal kuddar, sydda av den internationellt kända textilkonstnärinnan och kläddesignern Gönül Paksoy.
– I stället för att köpa tavlor blir det gärna några av hennes kuddar, ofta sydda av urgamla tyger, säger Sten.

Han beskriver själv hemmet som europeiskt med ryska, franska och asiatiska influenser.
– Det får inte se ängsligt snällt ut, påpekar han och understryker vikten av växter och snittblommor i inredningen.

T.v. Det är högt till nock i den eleganta takvåningen, där de olika rummen flyter samman med konstfull belysning. T.h. Väggen med Ingemars vackra och spännande ikonsamling. De äldsta ikonerna är från 1600- och 1700-talen.

T.v. Det är högt till nock i den eleganta takvåningen, där de olika rummen flyter samman med konstfull belysning. T.h. Väggen med Ingemars vackra och spännande ikonsamling. De äldsta ikonerna är från 1600- och 1700-talen.

Badrummet är inspirerat av  många resor. De två buddha-huvudena från 1800-talet är dock inköpta i Stockholm.

Badrummet är inspirerat av många resor. De två buddha-huvudena från 1800-talet är dock inköpta i Stockholm.

– Här inspireras vi av den kände danske växtkonstnären Tage Andersen, vars butik vi ofta besöker i Köpenhamn.
Under säsongen är därför också både våningen och den 12 kvadratmeter stora takterrassen prydd med växtlighet i en behaglig gråskala med nyanser av bleklila, blått och diskret blekrosa.
– Som en äng i Blekinge, förtydligar herrarna.

Kommentarer

Kommentera

2CF050767

Njutbart lantliv på Hornsunds gård

För mer än ett kvarts sekel sedan lämnade Madeleine och Carl Gustaf Mörner storstaden för Hornsunds gård. Här lever de som landsbygdsbor med hjärtat där naturen och friheten finns. Res med Gods & Gårdar – upplev Skottland i höst Det kan vara svårt att motstå frestelser. När Madeleine kom till Hornsunds gård i mars 1985 […]

Hjuleberg_01

Danskt arv på Hjuleberg

På godset Hjuleberg är det danska släktskapet väl synligt i både konst och arkitektur.

Jordberga fick sitt barockinspirerade utseende 1906 med hjälp av den danske arkitekten Glaesel. Till höger: Idéerna är många, men till en början är det viktigast för Carl-Adam och Marie att sätta sig in i den nuvarande verksamheten.

Nya tider på Jordberga

Inte ännu, men snart. På Jordberga gods i Skåne ska Otto och Catherine von Arnold lämna över stafettpinnen till äldste sonen Carl-Adam med fru Marie – ett generationsskifte som präglas av såväl traditioner som nytänkande.       Kommentarer Kommentera

1IMG_9509

Titta in i skånegården som det tog 25 år att färdigställa

Den gamla fyrlängade skånegården var i princip i spillror. Under ett kvarts sekel har Lena och Henrik Hellberg skapat ett charmigt och välkomnande hem byggt på kunskap och gediget hantverkskunnande. Prenumerera på Gods & Gårdar! Ett kvarts sekel, det är 25 år. Så lång tid har det tagit för Lena och Henrik att få sin […]

Huvudbyggnaden uppfördes 1772–73 av Carl Johan Ridderstolpe efter ritningar av Johan Sebastian af Uhr.

En dag att minnas på Fiholm

När Ninna och Christian Ivarsson skulle gifta sig var det naturligt att ha bröllopet på hennes släktgård Fiholm vid Mälarens strand. Det blev en oförglömlig dag.