Barockpalatset i Gamla stan, uppfördes mellan 1694–1701 efter ritningar av Nicodemus Tessin d.y.

Barockpalatset i Gamla stan, uppfördes mellan 1694–1701 efter ritningar av Nicodemus Tessin d.y.

Tessinska palatset – en barockpärla mitt i stan

av Elisabeth Krogh Foto Thomas Hjertén
Tessinska palatset på Slottsbacken i Stockholm är ståtligt, praktfullt och har hemtrevligt knarr i parkettgolven. I denna pärla från barocken bor och verkar landshövdingen Chris Heister.

Det är ljus, luft och positiv energi i Tessinska palatset, som ritades och uppfördes av slottsarkitekten Nicodemus Tessin den yngre som sin privata bostad. Han inspirerades av fransk inredning, italienska fasader och barockens trädgårdar. Kreativitet och sinne för skönhet och proportioner märks i minsta detalj. Palatset, som med 1600-talsmått mätt är ganska litet, utgör numera residens för Stockholms landshövding.

Nuvarande landshövdingen Chris Heister sover inte i paradsängkammaren, däremot förfogar hon över en stor del av palatset i sitt ämbete samt  den lägenhet  som hon själv bor i. Chris är engagerad och kunnig. Hon var tidigare landshövding i Västerbottens län. Större middagar serveras i matsalen, där golvet sedan i höstas pryds av en ny matta. Mattan är tuftad i fem olika röda nyanser och ritad av Statens Fastighetsverks husarkitekt för inredning, Sofia Hedkvist. I mitten syns Nordstjärnan, symbol för svenske konungen sedan slutet av 1600-talet. Den vackra mattan står i harmonisk kontrast till de ljusa väggarna, men är inte bara för prydnad. – Akustiken i matsalen behövde förbättras och mattan är en bra ljuddämpare, säger Chris.

Nuvarande landshövdingen Chris Heister tar hon emot sina gäster i representationsvåningen på första våningsplanet.

Landshövdingen förfogar över en stor del av palatset i sitt ämbete samt den lägenhet som hon själv bor i.  Större middagar serveras i matsalen, där golvet sedan en tid pryds av en ny matta. Mattan är ritad av Statens Fastighetsverks husarkitekt för inredning, Sofia Hedkvist. I mitten syns Nordstjärnan, symbol för svenske konungen sedan slutet av 1600-talet. Den vackra mattan står i harmonisk kontrast till de ljusa väggarna, men är inte bara för prydnad. – Akustiken i matsalen behövde förbättras och mattan är en bra ljuddämpare, säger Chris.
I matsalen har många arbetsmingel och gästmiddagar ägt rum, och en av de minnesvärda tillställningarna var firandet av kung Carl XVI Gustafs 40 år på tronen.
– Det blev väldigt lyckat när vi bjöd kungaparet på middag tillsammans med många intressanta gäster från hela Stockholms län. Det är gästernas sammansättning som skapar bra samtal och spännande synergier och denna blandning bidrog till både skratt och intressanta diskussioner.

Det är ljus, luft och positiv energi i Tessinska palatset, som ritades och uppfördes av slottsarkitekten Nicodemus Tessin den yngre som sin privata bostad. Entréhallen får ibland agera sommarmatsal.  Här dukas det långbord varje midsommar. Minerva,  de sköna  konsternas  gudinna, finns  i entréhallen.

Entréhallen får ibland agera sommarmatsal. Här dukas det långbord varje midsommar. Minerva, de sköna konsternas gudinna, välkomnar i entréhallen.

Gröna salongen, som är inrett i krispigt vårgröna nyanser, är  landshövding Chris Heisters favoritrum. Här tar hon gärna emot mindre sällskap av gäster. Sidentapeterna och den vackra kakelugnen från 1700-talet skapar en harmonisk miljö. Oftast tar hon emot sina gäster i representationsvåningen på första våningsplanet. Ett av favoritrummen är den gröna salongen – inrett i krispigt vårgröna nyanser och med en ståtlig kakelugn som blickfång. – Jag är väldigt förtjust i att ha mindre frukostmöten här.

Gröna salongen, som är inrett i krispigt vårgröna nyanser, är landshövding Chris Heisters favoritrum. Här tar hon gärna emot mindre sällskap av gäster. Sidentapeterna och den vackra kakelugnen från 1700-talet skapar en harmonisk miljö. Oftast tar hon emot sina gäster i representationsvåningen på första våningsplanet. – Jag är väldigt förtjust i att ha mindre frukostmöten här.

I den eleganta paradvåningen, som är bevarad sedan Tessins tid, finns inte ens värmeelement monterade – det mesta är intakt och i mycket gott skick. I paradsängkammaren tog ägaren själv emot sin uppvaktning; det var det finaste man som besökare kunde uppleva för att komma nära sin värd. Just sängkammaren räknades som ett intimt rum, men den användes inte att sova i trots att den än i dag är utrustad med en järnkrok att hänga sänghimlen i.
– Det skulle bli alldeles för kallt! Man sov i betydligt mindre, bakomliggande utrymmen som var lättare att hålla varma, berättar Chris.
Rummets tema dekormässigt är nattens timmar och allt som kan hända då, från inbrott till otrogna makar. Men även mer andliga och uppbyggande motiv syns i takets hörnmålningar, där gudinnor som representerar Natten, Gryningen, Morgonrodnaden och Månen framträder. Sängkammaren är paradvåningens viktigaste rum, från vilken förmak och salar utgår. Längst ut på ytterändarna åt öst och väst ligger två kabinett, små rum som var lätta att värma upp med kakelugnar.

Efter grönt kommer rött. Den karmosinröda  salongen är ett av flera mindre sällskapsrum  som används för olika möten. Huvudbyggnaden  är uppförd i tre plan med piano nobile,  paradvåningen, enligt gammal tradition högst upp. »Ett av de små  kabinetten var  Tessins favoritrum  där han satt  och tittade ut  över Skeppsbron. Del av bordsuppsats i brännförgylld mässing.

Efter grönt kommer rött. Den karmosinröda salongen är ett av flera mindre sällskapsrum som används för olika möten. Huvudbyggnaden är uppförd i tre plan med piano nobile, paradvåningen, enligt gammal tradition högst upp.

De franska slottsmålarna Jacques Fouquet och  Jacques de Meaux anlitades för att dekorera sviten.Den detaljrika och praktfulla ljuskronan  lyser upp takmålningen.

De franska slottsmålarna Jacques Fouquet och Jacques de Meaux anlitades för att dekorera sviten. Den detaljrika och praktfulla ljuskronan lyser upp takmålningen.

Angerona,  förtigandets  romerska gudinna över dörren  till paradsäng-kammaren.  Speglarna skulle skapa illusion, precis som  perspektiv- målningarna och blinddörrarna. Paradsalen inspirerades av en italiensk loggia. Kungligt blått och guld i  paradvåningens förmak. Bröstningspartiet är målat i marmor-imitation. Sängkammaren är paradvåningens viktigaste rum, från vilken förmak och salar utgår. Längst ut på ytterändarna åt öst och väst ligger två kabinett, små rum som var lätta att värma upp med kakelugnar.

Angerona, förtigandets romerska gudinna över dörren till paradsäng-kammaren. Speglarna skulle skapa illusion, precis som perspektiv-målningarna och blinddörrarna. Paradsalen inspirerades av en italiensk loggia. Kungligt blått och guld i paradvåningens förmak. Bröstningspartiet är målat i marmor-imitation. Sängkammaren är paradvåningens viktigaste rum, från vilken förmak och salar utgår. Längst ut på ytterändarna åt öst och väst ligger två kabinett, små rum som var lätta att värma upp med kakelugnar.

Palatset vid slottsbacken  har efter olika ombyggnader  och renoveringar återställts  i nära nog ursprungligt skick.I den eleganta paradvåningen, som är bevarad sedan Tessins tid, finns inte ens värmeelement monterade – det mesta är intakt och i mycket gott skick.

Palatset vid slottsbacken har efter olika ombyggnader och renoveringar återställts i nära nog ursprungligt skick. I den eleganta paradvåningen, som är bevarad sedan Tessins tid, finns inte ens värmeelement monterade – det mesta är intakt och i mycket gott skick.

Längst ner i byggnaden vetter två matsalar mot den barockträdgård som i slutet av 1960-talet planterades utifrån Tessins ursprungliga plan. Här bildar buxbom ett intrikat mönster, till vilket inspiration hämtades från Versailles välansade växtlighet.

 

Läs också:

Äventyrligt slottsliv på Rockelstad

Besök Fredrika Bremers Årsta Slott

Lustslottet Liselund

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera

2CF050767

Njutbart lantliv på Hornsunds gård

För mer än ett kvarts sekel sedan lämnade Madeleine och Carl Gustaf Mörner storstaden för Hornsunds gård. Här lever de som landsbygdsbor med hjärtat där naturen och friheten finns. Res med Gods & Gårdar – upplev Skottland i höst Det kan vara svårt att motstå frestelser. När Madeleine kom till Hornsunds gård i mars 1985 […]

Hjuleberg_01

Danskt arv på Hjuleberg

På godset Hjuleberg är det danska släktskapet väl synligt i både konst och arkitektur.

Jordberga fick sitt barockinspirerade utseende 1906 med hjälp av den danske arkitekten Glaesel. Till höger: Idéerna är många, men till en början är det viktigast för Carl-Adam och Marie att sätta sig in i den nuvarande verksamheten.

Nya tider på Jordberga

Inte ännu, men snart. På Jordberga gods i Skåne ska Otto och Catherine von Arnold lämna över stafettpinnen till äldste sonen Carl-Adam med fru Marie – ett generationsskifte som präglas av såväl traditioner som nytänkande.       Kommentarer Kommentera

1IMG_9509

Titta in i skånegården som det tog 25 år att färdigställa

Den gamla fyrlängade skånegården var i princip i spillror. Under ett kvarts sekel har Lena och Henrik Hellberg skapat ett charmigt och välkomnande hem byggt på kunskap och gediget hantverkskunnande. Prenumerera på Gods & Gårdar! Ett kvarts sekel, det är 25 år. Så lång tid har det tagit för Lena och Henrik att få sin […]

Huvudbyggnaden uppfördes 1772–73 av Carl Johan Ridderstolpe efter ritningar av Johan Sebastian af Uhr.

En dag att minnas på Fiholm

När Ninna och Christian Ivarsson skulle gifta sig var det naturligt att ha bröllopet på hennes släktgård Fiholm vid Mälarens strand. Det blev en oförglömlig dag.