De lever och arbetar ihop, men är varken släktingar eller älskare. Trion Stefan Karlson, Hassan Abdullah och Michel Lasserre bor i kollektiv – på ett franskt slott!

De lever och arbetar ihop, men är varken släktingar eller älskare. Trion Stefan Karlson, Hassan Abdullah och Michel Lasserre bor i kollektiv – på ett franskt slott!

För nio år sedan köptes det franska slottet Château de la Goujeonnerie av en säregen och kreativ Londontrio, känd i sina hemtrakter som ”Les Trois Garçons” (de tre pojkarna) och de har blåst nytt liv i det gamla godset.

Ananasfrukterna i porslin hittade Hassan i Vietnam. Matsalsbordet är specialgjort av lokala hantverkare för att passa in. Stolarna och takkronorna är inköpta hos en fransk antikhandlare.

Ananasfrukterna i porslin hittade Hassan i Vietnam. Matsalsbordet är specialgjort av lokala hantverkare för att passa in. Stolarna och takkronorna är inköpta hos en fransk antikhandlare.

Trion består av Stefan Karlson, Hassan Abdullah och Michel Lasserre. Som namnen antyder kommer de från olika delar av världen. Stefan är från Sverige, Hassan från Malaysia och Michel från Frankrike. Deras livsöden slingrades samman för över tjugo år sedan. Stefan, en guide från Stockholm som hade tillbringat större delen av sitt liv på resande fot, befann sig då i London. Där lärde han känna Hassan och de fann varandra direkt. Båda var förtjusta i god mat och antikviteter och närde en dröm om att starta eget. Tillsammans med Michel bestämde de sig för att öppna en antikhandel i exklusiva Notting Hill.

Butiken blev en framgångssaga. Verksamheten utvidgades så småningom med en pub och en fransk restaurang, som fick namnet ”Les Trois Garçons”.

Än i dag är restaurangen omtalad för sin meny.

De förgyllda helgonstatyetterna och de vackra träsniderierna ger en sakral känsla åt hallen. I korridoren råder symmetri. De två borden med kineserier är från 1800-talet och inropade på Christie’s. Terrakottavasen på plexiglaspiedestalen är brittiskt 1700-tal. Takkronan och vägglystrarna är från Maison Baguès.

De förgyllda helgonstatyetterna och de vackra träsniderierna ger en sakral känsla åt hallen. I korridoren råder symmetri. De två borden med kineserier är från 1800-talet och inropade på Christie’s. Terrakottavasen på plexiglaspiedestalen är brittiskt 1700-tal. Takkronan och vägglystrarna är från Maison Baguès.

En samling engelskt 1700-talsporslin samsas med figuriner från tyska Sitzendorf i det stora venetianska skåpet som är inköpt i Italien. Ljuskronan är från Murano. Rummet har fått smeknamnet ”Marie Antoinette” för sin sirliga rokoko-känsla.

En samling engelskt 1700-talsporslin samsas med figuriner från tyska Sitzendorf i det stora venetianska skåpet som är inköpt i Italien. Ljuskronan är från Murano. Rummet har fått smeknamnet ”Marie Antoinette” för sin sirliga rokoko-känsla.

Under alla år och olika projekt har de tre vännerna hållit ihop. När de åkte för att titta på Château de la Goujeonnerie som ägdes av en fransk adelsfamilj som hade hamnat på obestånd. När de kom till byn för första gången och såg slottet på avstånd visste de direkt att de hade hittat rätt. Alla bitar föll på plats och de la ett bud på stående fot. Huvudbyggnaden går i renässansstil och påminner till stor del om slottet Azay-le-Rideau som räknas som en av Frankrikes nationalskatter. De gemensamma dragen är ingen slump; trions slott ritades av samma arkitekt som ansvarade för renoveringen av det medeltida Azay-le- Rideau. Han hette Arsene Charier och var under sin tid en mycket berömd arkitekt.

För trion har de senaste åren inneburit ett ständigt pendlande mellan London och Vendée. Stefan har under långa perioder bott på heltid i slottet. Först för att kunna övervaka renoveringsarbetet, men sedan av rena bekvämlighetsskäl.

– Jag har tröttnat på att kuska jorden runt, förklarar han.

Guldrummet är klätt med Cole & Son-tapeter, golvlamporna är designade av Svend Aage Holm Sørensen.

Guldrummet är klätt med Cole & Son-tapeter, golvlamporna är designade av Svend Aage Holm Sørensen.

Att han helhjärtat har gått in i sin roll som slottsherre har inneburit en helt ny livsstil. Han har lärt känna människorna i byn och han fiskar och jagar. Stefans förkärlek för öppna bilar från 1960-talet har också gjort honom till något av en lokal kändis i byn.

Men resan dit har inte varit lätt. Stefan, Hassan och Michel tog över en byggnad med stort renoveringsbehov. Deras ambition att förvandla Château de la Goujeonnerie till ett sagoslott med 1800-talselegans, men alla moderna faciliteter har tagit tid. Det krävdes fem år och fem heltidsarbetande hantverkare för att genomföra projektet.

 

1872 påbörjades uppförandet av mangårdsbyggnaden. Inspirationen kom från slottet Azay-le-Rideau, vilket gav godset den påtagliga renässanskänslan.

1872 påbörjades uppförandet av mangårdsbyggnaden. Inspirationen kom från slottet Azay-le-Rideau, vilket gav godset den påtagliga renässanskänslan.

I dag kan huvudbyggnaden stoltsera med sju dubbelrum och tre enkelrum med tillhörande badrum. Räknar man även in de övriga byggnaderna finns här totalt 54 bäddplatser.

Château de la Goujeonnerie har givit trion en möjlighet att förverkliga sina dröm- mar och få utlopp för sin fulla kreativitet och 1800-talsslottet har fått ett uppsving – i modern och designad skepnad.

Gift dig på ett franskt drömslott 

 

NUVARANDE ”Vi bor i ett kollektiv på ett franskt slott”
NÄSTA Vi förälskade oss i Närstad gård