I vardagsrummet hänger en stilig vävd tapet på fondväggen, en verdure. Barocktaburetterna är en fin kontrast till den moderna soffan.

I vardagsrummet hänger en stilig vävd tapet på fondväggen, en verdure. Barocktaburetterna är en fin kontrast till den moderna soffan.

Villa med herrgårdskänsla

Av Anette och Axel Mörner Foto Anne Nyblaeus
Den vackra Djursholmsvillan är inredd i klassisk stil med möbler och antikviteter som för tankarna till sekelskiftet 1900. Att huset byggdes så sent som på 1970-talet är svårt att tro!
Hallen har en speciell väggmålning i orangeockra med stänkmåleri i blått och grått. Senbarocksstolen har kulklofot, en influens från England.

Hallen har en speciell väggmålning i orangeockra med stänkmåleri i blått och grått. Senbarocksstolen har kulklofot, en influens från England.

Högt beläget på en väl insynsskyddad tomt vilar det trivsamma huset, klätt i röd träfasad och med sadeltak. Platsen är den klassiska villaförorten Djursholm norr om Stockholm och huset är som en skattkista för den som tycker om äldre möbler och inredning. Här bor ett par i 60-årsåldern som verkligen älskar sitt hem.

– Det känns som att vi bor på landet. Den här delen av Djursholm är väldigt tyst och här finns mycket skog. Vi trivs väldigt bra, inte minst med vårt stora kök med den öppna spisen som vi eldar i varje dag!

Redan 1889 grundades Djursholm av bankdirektören Henrik Palme. Inspirerad av amerikanska villasamhällen med stora generösa villor för direktörer och bättre bemedlade skapade han Djursholm. I dag är det en större spridning i bebyggelsen och många av de stora tomterna har styckats av till förmån för nya hus.

På soffbordet står ett par ljusstakar från Rörstrand i form av bulldoggar som står på bakbenen. De trevliga kuddarna i armlänsstolarna är broderade av ägarinnans mor. Den tjocka gröna ullmattan är från Svenskt Tenn.

På soffbordet står ett par ljusstakar från Rörstrand i form av bulldoggar som står på bakbenen. De trevliga kuddarna i armlänsstolarna är broderade av ägarinnans mor. Den tjocka gröna ullmattan är från Svenskt Tenn.

Huset vi besöker ligger på en tomt som tidigare tillhörde en villa från 1912. I hallen sitter pardörrar från mitten av 1700-talet. De var tidigare portar till en numera riven byggnad på Malmskillnadsgatan i Stockholm, då försedda med järngaller.

Hallen är vackert stänkmålad mot orange botten och inredd med antika möbler och tavlor. En senbarocksstol i blågrön nyans med gul skinnsits blir en fin accent i rummet som för tankarna till 1800-talet. Men huset är faktiskt byggt 1975 av fruns far som var stor samlare av antika möbler, konstverk och föremål.

– Pappa var väldigt kreativ och kunde bygga skåp av gamla fönster, trä om ljuskronor, sy och dekorera. Han var väldigt road av inredning och hade massor av saker i förrådet.

För 18 år sedan tog familjen över huset. Det hade byggts som ett typhus men med många förändringar. Pappan ritade till exempel planlösningen själv.

I vitrinskåpet, som är tillverkat av ägarinnans far, står blåvitt kompaniporslin.

I vitrinskåpet, som är tillverkat av ägarinnans far, står blåvitt kompaniporslin.

Tack vare pappans lager av vackra dörrar och fönster, räddade från Klarakvarterens rivning på 1960-talet, har huset en charm som vanligtvis förknippas med äldre byggnader. Den lösa inredningen har makarna naturligtvis själva format och det är tydlig att de har ett stort intresse för att skapa vackra miljöer. Vardagsrummet är möblerat efter en fin symmetri och komposition av färger och föremål. Här finns en blandning av möbler från 1700-talet och framåt. Från en hel fönstervägg strömmar härligt ljus in i rummet och på fönsterbänken står vackra lampor med kinesiska lampfötter.

Släktporträtt pryder de milt tonade väggarna och spelar fint mot det unika soffbordet. Det består av ett underrede från Svenskt Tenn och en bordsskiva i plåt beställd hos en plåtslagare och sedan lackerad hos en billackerare. Som färgprov hade man en japansk lackask i just tegelorange.

En vacker verdure, vävd tapet med skogsmotiv, pryder väggen ovanför soffan.

En specialbeställd fönstervägg släpper in härligt ljus i rummet. På den låga fönsterbänken står ett par lampor med kinesiska lampfötter.

En specialbeställd fönstervägg släpper in härligt ljus i rummet. På den låga fönsterbänken står ett par lampor med kinesiska lampfötter.

Även köket strålar av ljus och här finns rum för både matplats och andra sittgrupper. Möblerna är i gustaviansk och sengustaviansk stil och spår av pappans rivningsfynd syns på flera ställen. Som de inbyggda skåpen med dörrar i glas skapade av gamla fönster. Skåpen är fyllda av ärvt ostindiskt porslin.

Just porslin och keramik har makarna mycket av och ett exempel är den charmiga terrinen på matbordet i köket i form av ett sparrisknippe.

I ett vackert gult skåp i 1800-talsstil står deras samling av Biotglas. Det berömda glasbruket La Verrerie de Biot på franska Rivieran gör dessa vackra vin- och vattenglas med små bubblor i glasmassan. Dessutom finns de i olika färgnyanser.

På övervåningen ligger det stora sovrummet. En graciös sengustaviansk stol med sits av skinn står framför fönstret. Soffan i empir är både vacker och funktionell.

På övervåningen ligger det stora sovrummet. En graciös sengustaviansk stol med sits av skinn står framför fönstret. Soffan i empir är både vacker och funktionell.

– Vi har köpt dessa glas sedan 1960-talet, just i Biot . De är praktiska, går aldrig sönder och vi använder dem varje dag.

Ovanför matbordet, ett bockbord, hänger en ljuskrona i sengustaviansk stil. Dekorativa tallrikar från sent 1700-tal står i en antik tallrikshylla och praktfulla pioner skänker färg åt köket, liksom kökssoffans kuddar klädda i klassiskt Josef Frank-tyg.

Sängkammaren på övervåningen är en vilsam oas. Här är högt i tak med synliga, vitmålade bjälkar. Väggar, garderobsdörrar och snedtak är klädda i randigt Tickingtyg.

Rummet är sparsmakat inrett med tyget som klär sänggaveln och hissgardinerna som vacker accent. Mönstret föreställer livets träd och från början var det firman Braquenié som gjorde dessa tyger, i dag finns de hos Pierre Frey.

Rakt under fönstren står en vacker träsoffa i empir och vid den en sengustaviansk karmstol med sits och ryggstöd i skinn. I fönstret tronar ett par Staffordshirehundar.

Att det är ett älskat och väl omhändertaget hem är tydligt. Att det är ärvt av föräldrar tycker makarna bara är positivt.

– Det är härligt! Det är skönt att bo i den här trygga, väl inbodda miljön med alla kära gamla saker omkring sig. Här är så hemtrevligt och vi kan inte tänka oss att bo någon annanstans. Det är här vi hör hemma!

En vilsam plats i trädgården.

En vilsam plats i trädgården.

Läs om den franska stjärninredarens slott – fyllt av svenska möbler.

Inredning: Elegant badrum i gammalt hus, läs här.

Läs om konsten i parken på skånska Wanås slott.

Kontroversiell slottskonst visas i Stockholm, läs här.

Kommentarer

Kommentera

2CF050767

Njutbart lantliv på Hornsunds gård

För mer än ett kvarts sekel sedan lämnade Madeleine och Carl Gustaf Mörner storstaden för Hornsunds gård. Här lever de som landsbygdsbor med hjärtat där naturen och friheten finns. Res med Gods & Gårdar – upplev Skottland i höst Det kan vara svårt att motstå frestelser. När Madeleine kom till Hornsunds gård i mars 1985 […]

Hjuleberg_01

Danskt arv på Hjuleberg

På godset Hjuleberg är det danska släktskapet väl synligt i både konst och arkitektur.

Jordberga fick sitt barockinspirerade utseende 1906 med hjälp av den danske arkitekten Glaesel. Till höger: Idéerna är många, men till en början är det viktigast för Carl-Adam och Marie att sätta sig in i den nuvarande verksamheten.

Nya tider på Jordberga

Inte ännu, men snart. På Jordberga gods i Skåne ska Otto och Catherine von Arnold lämna över stafettpinnen till äldste sonen Carl-Adam med fru Marie – ett generationsskifte som präglas av såväl traditioner som nytänkande.       Kommentarer Kommentera

1IMG_9509

Titta in i skånegården som det tog 25 år att färdigställa

Den gamla fyrlängade skånegården var i princip i spillror. Under ett kvarts sekel har Lena och Henrik Hellberg skapat ett charmigt och välkomnande hem byggt på kunskap och gediget hantverkskunnande. Prenumerera på Gods & Gårdar! Ett kvarts sekel, det är 25 år. Så lång tid har det tagit för Lena och Henrik att få sin […]

Huvudbyggnaden uppfördes 1772–73 av Carl Johan Ridderstolpe efter ritningar av Johan Sebastian af Uhr.

En dag att minnas på Fiholm

När Ninna och Christian Ivarsson skulle gifta sig var det naturligt att ha bröllopet på hennes släktgård Fiholm vid Mälarens strand. Det blev en oförglömlig dag.