Art Déco är hett! Gods & Gårdar lyfter fram toppnamnen ur förra seklets franska designhistoria och gläntar på dörren till den svenska möbelskatten från tidigt 1900-tal.

Art Déco är hett! Gods & Gårdar lyfter fram toppnamnen ur
den franska designhistorian och gläntar på dörren till den
svenska möbelskatten från tidigt 1900-tal.

Franska möbler från sjuttonhundratalet har rykte om sig att höra till väldens finaste möbelkonst, men de unika möblerna som skapades under 1900-talets första decennier är också något alldeles extra. De betingar svindlande priser på auktioner runt om i Europa och USA.

Vi har valt ut några av de starkast lysande namnen som får representera den flotta franska formgivningen sprungen ur art déco.

Lamporna gjorde  Ruhlmann kring 1925.  De kommer från Steven  A Greenbergs  samling och såldes för 3 267 000 kr hos Christie’s.

Émile-Jacques Ruhlmann (1879–1933) hör till de stora namnen inom fransk 1900-talsformgivning. Hans glamourösa art déco-möbler och lampor är dyrgriparna på auktioner världen över. Ruhlmann rankas av många kännare som Art déco-tidens viktigaste formgivare.

Solspegeln Tudor gjorde Line Vautrin år 1956. Den dubblade värderingen hos Tajan när den såldes för 365 566 kr.

Line Vautrin gick sin egen väg redan som ung formgivare. Hon föddes strax innan första världskriget bröt ut och skapade sitt första bronsobjekt då hon var 21 år gammal. Hennes första butik öppnades i närheten av Champs-Elysée då hon var 28 år. Hennes berömda solspeglar hör idag till toppobjekten på moderna auktioner.

Jean Després (1889–1980) var en fransk art déco-formgivare som vägrade låta den moderna maskinestetiken ta över uttrycket. Han utvecklade en personlig stil med inslag av klassiska element. Ädelträ, mässing, gjutjärn och silverinläggningar hörde till stilen exklusiva material men senare förekom även ljusa träslag.

Takarmatur tillverkad av franska Veronese och designad av André Arbus. Den såldes nyligen hos Tajan för 328 000 kr.

André Arbus (1903–1969) kom från en familj i Toulouse med flera ebenister i släkten. Efter studier arbetade han i faderns ateljé. Han deltog vid flertalet internationella utställningar från 1920-talet.

Paret pallar av Émile-Jacques Ruhlmann från 1925 drog i väg till 1 407 000 kr hos Christie’s i New York.

Paret pallar av Émile-Jacques Ruhlmann från 1925 drog i väg till 1 407 000 kr hos Christie’s i New York.

Jules-Émile Leleu (1883–1961) började arbeta med inredning tillsammans med fadern men specialiserade sig på möbler strax efter första världskriget. 1924 öppnade han ett galleri i Paris och deltog året efter i världsutställningen Arts Décoratifs et industriels modernes i den franska huvudstaden. Det var just under denna världsutställning som art déco blev ett begrepp.

Art déco betraktades från början snarare som en epok än en stil, men än idag influeras många framstående formgivare av det sofistikerade formspråket som skapades under det tidiga 1900-talet.

Soffa i svensk art déco. Soffan ingår i en möbelgrupp från  1920-talet som såldes hos Ingelmark Antik & Design för 39 000 kr.

Svensk Art Déco
Den svenska formgivningen från 1920- och 1930-talet är ett gyllene kapitel i vår designhistoria.

Svensk art déco var ledande inom konsthantverk. Orrefors glasbruk belönades med flera Grand Prix och guldmedaljer under Parisutställningen 1925, gjutjärnet från Näfveqvarn beundrades och svenska möbler väckte uppseende utomlands.

Glansperioden för svensk klassicism ebbade ut när funktionalismen blev alltmer dominant och flera svenska formgivare från tjugotalet ändrade stil och följde de nya formidealen som slog igenom på trettiotalet.

 

NUVARANDE Trendig Art Déco
NÄSTA Torpa stenhus – en medeltida borg